Hjälp med dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2048
773
psyjoh:
Hej Nooon. Ja få fart på odlingen är inga problem och lukten var antagligen för dålig vent, inga döda. Det jag ville ha tips om nu var om det finns nåt sätt att få nymferna att växa snabbare?
Har runt 30grader o gott om foder men tänkte om det kanske fanns nåt speciellt att ge dem att äta eller nåt?
Titta igenom odlingen gör jag ca. 1 gång/vecka o tömmer skit då dem verkar trivas bättre av att ha det rent, har iaf fått mer fart på odlingen av att hålla den renare. 

1275
1724
Falk:
Nymferna äter skiten så den ska du ha kvar och det finns ingen anledning att städa en gång i veckan om det inte är i pyttesmå burkar du har dom i

230
22
Nooon:

Hallou psyjoh. Jaa...nää... då är det bara att vänta. ...men när jag släpper ner några hundmatspellets brukar de minsta vara först på dem. Jag gissar att det är som med syrsor.. eller var det gräshoppor? De som inte är fullvuxna vill ha/behöver mer protein. När de vuxit klart är det inte så noga med det. ...men observera nu att jag bara gissar/antar. För mycket protein i maten till ödlor är inte bra så ge inte för mycket och kanske inte jämt. Det är kanske så noga för Dubian - de överlever väl egentligen på lite vad som helst... men den som sedan ska äta dem behöver ha mer genomtänkt näring.
...och så se till att de i övrigt har bra mat med alla vitaminer - E och C och annat.


1275
1724
Falk:

Fattar inte varför så många ska krångla till det och göra det så svårt.

Jag drar det igen:

*Stor hammaplast med äggkartonger.

*Ett fat med apelsin klyftor som bas och ett fat med kycklingfoder som bas.

*Ställ lådan i ett varmt och mörkt ställe, exempelvis i en garderob eller skrubb.

Thats it!

Man kan variera ibland med att kasta i nån morot eller dyl.

Jag gjorde på detta sätt och körde utan lock och har fått kasta bort tusentals överflödiga kackerlackor.

Finns ingen anledning att separera vuxna från nymfer då dom bla lever av adultas avföring.

 


2048
773
psyjoh:
Lyssna nu här falk, vet inte om du har svårt att få in i huvet eller om du inte läser ordentligt. För man får upprepa sig till dig hela jävla tiden vilket jag hatar...

Nr. 1
Har inte problem med min odling. Den funkar utmärkt. Var lite trögt att få igång den bara vilket det kan vara ibland. 

Nr. 2
Jag städar en gång i veckan pga. att de verkar trivas bättre, det sprutar ut mer nymfer och mina barn har kraftiga allergier vilket man lätt kan utveckla mot dubia skit. Därav lock är en av anledningarna. 

Nr. 3
Jag separerar dem av den anledningen att jag inte ska behöva gå o störa dem adulta 4-5-6ggr/dag +att jag tycker det är roligt att hålla på o pyssla med allt som har med mina djur att göra. Ser det ej som krångel som du gör.

Nr. 4
Apelsin har jag inte till fodret då citrus kan vara direkt livsfarligt för skäggisar o vill inte råka få upp en kackerlacka som precis fått massa fruktsaft på sig. Än om jag vet att det spurtar på produktionen..

Detta var några av anledningarna,  hoppas det gick in nu. Tänker inte upprepa mig igen


PUNKT!

2048
773
psyjoh:
Sorry inte meningen att låta som en idiot mot dig, bara mitt kassa morgonhumör... ;)

429
254
JACLAR123:
Jag brukar ta bort nymferna, när det blir fullt. :) Ungefär 1-2 veckors mellanrum...  Jag brukar ta adultskit till nymferna i deras burk. Och att tömma burkarna är ett måste, eftersom det kan bli lätt överbefolkat... Jag har räknat ut på ungefär att på 150 st honor får man 75 st nymfer om dagen och på en hel vecka blir det 525..... Och så vidare.... 
Jag vill också att de ska växa fortare...Men tyvärr har jag inget tips :( 
Mvh Jacob

1275
1724
Falk:

psyjoh: läs den första meningen jag skrev ^^ det är riktat till flera.

Ska dina barn känna av dubierna så gäller det att dom är där och rotar varje dag.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild