Terrariebygge och värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Jag håller på att bygga om ett terrarium som har blivit stående.
Storleken är 120x80x60cm (LxBxH).

Jag skulle vilja ha ett helt slutet tak så att fuktigheten ska hålla sig kvar bra. Har satt 2 ventilationshål nertill på ena sidan och 2 hål upptill på andra sidan. Hålen är ca 8 cm i diameter vardera, så ventilationen bör räcka skulle jag tro.

Nu är det värmen jag tänker på. Jag brukar mest använda värmematta och värmekabel till mina andra terrarium och det har räckt till dem för att få upp rätt värme. Men detta terrarium är lite större, så jag antar att jag kommer behöva värmelampor för att det ska gå att få upp värmen.
Hur har ni gjort med värmelampor? Sätter ni dem utanför eller inuti terrariet?

Tänkte ha den utanpå terrariut och göra ett hål med nät på taket för en värmelampa, men då släpper det ut fuktigheten snabbt.
Jag har inte fått tag i några bra skydd att sätta inuti terrariet för värmelampan.

Tror ni det skulle fungera att ha 2 värmekablar i terrariet där den ena är för rätt värme på varma sidan och en som man ställer in för värmen på den kalla sidan?

 

Alla tips mottages, Tack! :D


953
1840
peter54:
Jag undrar om du gjort venthålen som sitter lågt alldeles för lågt? Man bör inte ha några venthål lägre än terrariets halva höjd pga risken för bottendrag. Detta är faktiskt ännu viktigare än värme/fuktförlusten genom venthål i taket, men jag håller med dig om att kan man undvika venthål i taket så ska man göra det.

När det gäller värmen är det ju oftast klimatet i rummet som bestämmer hur den ska lösas. Mitt större terrarium som jag senast byggde åt min monstersinaloa är lite mindre i bottenyta men annars rätt lika (L140 x D55 x H60) och jag har enbart en dimmad 14W-matta för den varma sidan, men så har jag 25°C dagtemperatur i rummet och 20°C nattetid.

Jag gissar att det bästa du kan göra är att försöka hitta en fungerande lösning med bottenvärme, terrariet är för lågt för att det ska fungera bra med värmelampor inuti.

741
681
Binks:
Du kan annars köpa värmepanel att sätta i taket där hotspoten skall vara.
Jag har ett 100x50x60 som jag kör kabel på halva botten och sen en keramisk värmelampa ovanpå, men enbart för att det var hål där när jah köpte det.
Kör med termostat vid hotspoten enbart och där är de 34 grader medan den kalla sidan har 27-28.

Jag själv har tänkt köra kabel och prova en värmepanel för nästa stora hortterrarium.

1662
777
fluffis:
Om du ska ha värmelampor eller annan värme uppifrån beror på vilket djur som ska vara däri. Är djuret marklevande så behövs det kanske inte.  Börja med värmematta/värmekabel och kolla temperaturen och se om det behövs mer.

190
13
hambergaren:

Tack för era svar!

När det gäller ventilationen så har jag tänkt på bottendrag, så på den sidan med de nedre ventilationshålen har jag satt dem ca 20 cm upp från marken och på andra sidan ca 10cm från taket. Är det lagom?

Jag provar med att sätta in värmekabel i terrariet när det är klart och ser hur värmen blir. På sommaren blir det väldigt varmt i min lägenhet, så på mina andra terrarium har jag fått stänga av värmen ibland. På vintern dock blir det ganska stor skillnad, så då kommer det inte räcka med en värmekabel, då får jag kolla på en till kabel kanske eller om jag provar värmepanel.

Har aldrig testat värmepanel, men har en rutpyton som ska bo där sen så kanske det blir bättre med panel till henne.

 

 


953
1840
peter54:
Ja det ska funka med venthålen placerade så om det är marklevande djur, även om de lägre hålen är lite väl lågt placerade.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild