Temp hos nyfödda majsormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:
Håller ni nyfödda majsormar direkt i den temperaturgradient som man har till vuxna majsormar, eller håller ni den temperatur som man har till äggen, 26-29 grader?

1662
779
fluffis:
I början (de två-tre första månaderna) bor mina litet vilket gör att det är svårt att få till en temperaturgradient. Jag har hellre lite varmare då (26-29 som du säger). Till vuxna ormar stänger jag av värmen på nätterna men det gör jag inte till majsormar som är upp till ett halvt år.

197
14
SibiriskTiger:
Jag håller mina majsormsjuveniler i godislådor. Under lådorna har jag en värmekabel så att de får lite värme. Jag har aldrig mätt värmen i lådorna, men kabeln dimmar jag ner så att den är lite ljummen. Lådorna står på kabeln så att de får värmen på en av lådornas undersida (inte över hela botten).

190
13
hambergaren:
Okej tack för hjälpen! :)

190
13
hambergaren:

fluffis skrev:
I början (de två-tre första månaderna) bor mina litet vilket gör att det är svårt att få till en temperaturgradient. Jag har hellre lite varmare då (26-29 som du säger). Till vuxna ormar stänger jag av värmen på nätterna men det gör jag inte till majsormar som är upp till ett halvt år.


Jag har gjort i ordning ett terrarium som jag har alla lådor i som majsormarna ska vara i. Har en värmekabel i. Och temperaturen pendlar från 25 grader på natten och till 28 grader på dagen. Är det lagom fluffis? :)


1662
779
fluffis:
Tjena!
Går det bra med de små? Bilder!? :D

25-28 grader låter toppen. Jag (ormarna? :)) skulle önskat en lite varmare värmeplätt också. Har du mätt (med IR-termometer) där värmekabeln ligger?

190
13
hambergaren:

De har inte kläckts än. men idag har ett ägg börjat öppna sig, så snart kommer dem. :) Då kommer de bilder!

 

Jag har mätt temperaturen med digital termometer. :)

Funderade på om de går att ha lådorna så de ligger emot värmekabeln men rädd för att den värmer upp för mycket. har dimmer så det går att dimma ner men då blir den allmäna värmen lägre dock.


1662
779
fluffis:
Åh, vad spännande! :)

Men det låter bra med värmekabeln typ mot baksidan eller undersidan mot ena kanten. Det är egentligen bara att prova, mäta och justera efter behov :) Vissa säger 30 grader på värmeplätten, andra 35...

190
13
hambergaren:

okej ska testa får vi se om det går :)

Tack!


190
13
hambergaren:



Nu kommer den första snart ut!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild