Främre kanter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
38
skialp:
Tänkte försöka komma igång med mitt första terrarium. Men funderar på  om det finns någon "optimal" höjd på kanterna under och över glaset? Vill ha så mycket glas som möjligt, men vill samtidigt att substratet håller sig inne och att ljuset skärmas av. Hur höga brukar ni ha?

14
2
johanw87:
Ja de beror ju lite på vad du ska ha för substrat och även luftfuktigheten du vill uppnå , jag har ju bara trädlevande djur så jag har tidningspapper i botten (lättare å byta ut å hålla rent ) 
Om du använder reglar i bygget kan ja tänka mig att en regel kanske e lagom högt ca 5 cm

Mvh johan

741
681
Binks:
Jag kör 10cm nere och 5cm uppe.
Då skärmar du av ljuset lagom mycket, om du inte har en lampa som hänger en bra bit ner, sen har du även lagom högt för att ha lagom med bottenmaterial.

1661
777
fluffis:
På terrarier som är 150 cm breda och 60 cm på höjden kör jag med 10 cm kanter på framsidan runt om. På terrarier som är 110 cm breda och 50 cm höga kör jag med 6,5 cm kanter runt om. Så storleken på terrariet spelar in tycker jag, liksom många andra variabler som t.ex. vad man har för bottensubstrat.

741
681
Binks:
Sand så skulle jag nog köra hög kant. De är sånt jävla bös med sand i spåret och de låter värre än melodifestivalen.

61
38
skialp:
Har nog tänkt bygga två. Just nu funderar jag på 160x80. I det ena kan det bli en djungelrutpyton och i det andra dvärgskäggis eller halsbandsleguan.

Sand och substrat generellt tänkte jag kunde vara ett problem om det hamnar i spåren. Sen vill jag bara få indirekt ljus från terrariet. i och för sig vet jag inte hur högt upp det kommer stå än.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild