Tips på hur man får sin skäggis att äta grönsaker!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Min ena skäggis äter inga grönsaker. Endast något litet blad när hon var liten. För ett par veckor sedan lurade jag i henne ett ruccolablad mellan dubiorna när jag matade henne men hon verkade bli sur och tog ingen mer mat efter det. Hon är kläckt i oktober-13 så det börjar väl bli dags snart att äta lite grönt?

Tack o hej så länge...

238
14
Regnskog:
Jag gjorde så att jag viftade lite grönt tills hon tog det. Annars om jag blir trött i armen så lägger jag grönt nära solplatsen och dämpar på insektsfödan. Efter ett tag tar han det

2048
773
psyjoh:
Har provat det. Även lägga på olika platser men det rörs icke över huvudtaget.. hur gammal var din när den började äta? Kanske inte alla som äter grönt?

269
60
Jonas:
mjölmask /zophobas och sallad i samma skål så slank det alltid med lite sallad. det kommer ta det lungt bara:)

205
203
Micke_E:
Jag hade en som generellt inte åt grönt. Burkmajs gick oftast bra och när man var ute på sommaren kunde det slinka ner maskrosor (bara blomman) mellan humlorna. Jag fick för mig att det var färgen och sättet de rörde sig i vinden som lockade. 

2048
773
psyjoh:
Ok. Så det är ingen fara ifall de inte börjar äta grönt? Får ju i sig all näring ändå med vitaminer osv. Nu är den ju fortfarande ung så det kanske vänder så småningom. . Provade med mjölmask och sallad i samma men hon gick inte i närheten. Får göra ett nytt försök. 

234
49
costanza:
Är såklart bra om dom käkar grönt, dels så är det inte samma belastning för magen/levern som insektsprotein och så funkar grönsaker även som källa till vätska då inte alla dricker vatten men skulle inte tro det är helt nödvändigt, det finns ju vitaminer som du säger. Kan låta hårt men du kan ju låta bli att erbjuda insekter ett tag o bara ställa in grönsaker så ska du nog se att den börjar käka, så gjorde jag med min skäggis och han äter grönt 5/7 dagar i veckan nu och vet många andra som har använt en sådan taktik även på ungar men det får ju inte gå till överdrift såklart. Ofta brukar dom fortsätta äta grönt bara de börjar nångång :)

Ett tips är att använda Miner All, finns på herpers choise t.ex. Innehåller massor av mineraler och vitaminer och ska vara det bästa på marknaden.

276
118
Maqea:
Unga skäggisar äter mest insekter men vuxna ska ha 60-80% grönsaker. Det betyder att en vuxen skäggis som bara äter insekter inte får i sig all näring och vätska den behöver även om man ger den vitaminer, mineraler och kalk som tillskott.

Din kompis är bara ett halvår så jag tror inte hon vill ha så mycket grönt ännu. Erbjud det i alla fall och prova olika sorters grönsaker och frukt. Hittar du nått hon tycker om så är det en början att få i henne lite annat än insekter. Kanske kan du ta ut henne när det blivit varm nog så hon får äta av det som växer ute direkt, som med maskrosorna här ovan.

Jag tycker också att Costanzas råd att dra ner på insekterna till förmån för grönsaker låter vettigt men din kompis är lite för ung ännu. I skötselråden här på sidan står det att upp till sju månader så består maten av mest insekter.

205
25
Strunten:
Min har käkat, men ahr slutat nu helt plöätsligt? Får hoppas han tar upp det igen! 

2048
773
psyjoh:
Hur gammal är din Strunten? Har den alltid ätit grönt?

Då min har ätit en hel del dubia och diverse maskar utan att skita på några dagar ska jag sluta mata den. När hon tömt magen bör hon ju vara hungrig och ska prova att bara erbjuda lite grönt o se vad som händer..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild