Viridasius

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
idd Binks, hade inte sagt så om inte någon hade sagt det till mig.. Och jag har ju trott det medans jag hade dom å, och det i sig är ju illa

37
4
Petrvs:
Här har jag lite utdrag från en annan tråd som jag startat på Facebook i en spindelgrupp som heter Arachnology........Det verkar inte helt enkelt kring denna spindel, vilket gör det än mer intressantare :-)

Peter Oljelund: Yesterday I was informed by a swedish breeder who has kept them for some years that Viridasius has a strong venom...more potent than most spiders...and to get bitten is a very painful experience...He said also that once they belonged to the Phoneutria family... Is there any comment about this? I am grateful for all responses / Thanks

Rasmusaurus Radoor: They dont belong in the Phoneutria family seeing that Viridasius is from Madagascar and Phoneutria is from South america, they both belong to the Ctenidae familym but far from all Ctenidae have potent venom. The venom is not vert strong and i have never had one that has tried to bite me. I thing that one should worry more about the speed then about the venom. Because, if you know how fast it is and you are able to work with that, then the venem is no longer a real issue.

Bastian Drolshagen: true, but V. fasciatus was originally described as Phoneutria fasciata Lenz, 1886

741
681
Binks:
Because, if you know how fast it is and you are able to work with that, then the venem is no longer a real issue.

De där var bland de sämsta argument jag hört.
Förr eller senare så händer det saker som man inte förväntar sig och då kan olyckan är framme.
Jag tror inte de som blir bitna av spindlar eller ormar har tänkt att de ska bli bitna med flit.


Man måste ju veta vad de är man har och vad konsekvenserna kan bli vid ett eventuellt bet.
Jag ska försöka höra med en för mig säker källa och återkomma med svar på denna giftfråga.

85
88
AniMaL:
jag äger 1.2 Viridasius sp. "Madagaskar" , det va mig AlekseyKrupnik menade i sitt
första inlägg, som har en hane som rymmer hela hela tiden.
detta är en art jag absolut inte rekommenderae till okunniga, eller oerfarna nybörjare utan
vana av snabba, nervösa, potenta arter sen tidigare. Mitt råd är att hellre börja med
nån änka eller loxosceles .. Som inte är så ohyggligt snabba och nervösa som denna
art. Man hinner inte ens reagera med blicken när dom drar iväg. Jag måste 
projekta och hålla på som fan för att ens kunna mata/ fukta hos mina, så fort 
dom blir störda eller minsta rörelse man gör eller nuddar terrariet så drar dom iväg.
och dom blir betydligt större än 10 Cm i Bs, min adulta hane är säkert 15-17 Cm nu och växer 
säkert lite till. akta fingrarna och va försiktig . Få inte panik när dom springer iväg utan vänta tills
dom satt sig stilla och försöka smyga på dom med en burk eller nåt och tänk på att dom är
verkligen fruktansvärt snabba! Hoppas det går bra med din nya spindel, lycka till :)
mvh

37
4
Petrvs:
Tack för ditt inlägg.  Ja än så länge är den hanterbar i sin 30x30x40 giljotinglasbur...benspann c 6-7 cm. Den håller sig mest inne i sitt hammocknät. Men jag har sett hur snabb den redan är...den liksom teleporterar sig..ögat hinner inte med då den växlar tempo i sina gångarter.... Stort Tack :-)

544
424
Gibblo:
AniMaL skrev:
jag äger 1.2 Viridasius sp. "Madagaskar" , det va mig AlekseyKrupnik menade i sitt
första inlägg, som har en hane som rymmer hela hela tiden.
detta är en art jag absolut inte rekommenderae till okunniga, eller oerfarna nybörjare utan
vana av snabba, nervösa, potenta arter sen tidigare. Mitt råd är att hellre börja med
nån änka eller loxosceles .. Som inte är så ohyggligt snabba och nervösa som denna
art. Man hinner inte ens reagera med blicken när dom drar iväg. Jag måste 
projekta och hålla på som fan för att ens kunna mata/ fukta hos mina, så fort 
dom blir störda eller minsta rörelse man gör eller nuddar terrariet så drar dom iväg.
och dom blir betydligt större än 10 Cm i Bs, min adulta hane är säkert 15-17 Cm nu och växer 
säkert lite till. akta fingrarna och va försiktig . Få inte panik när dom springer iväg utan vänta tills
dom satt sig stilla och försöka smyga på dom med en burk eller nåt och tänk på att dom är
verkligen fruktansvärt snabba! Hoppas det går bra med din nya spindel, lycka till :)
mvh




Låter som en riktigt kul spindel, ska bli spännande att köpa mina på lördag av dig! Jag har och har haft en hel del teleport Holconia immanis så det låter lovande att dessa är i samma klass :D

Hur fuktigt håller du dina? Föredrar de vertikala gömställen som Holconia?

Riktigt snygg spindel också!

544
424
Gibblo:
Någon som har info om naturliga habitat? Vad jag har förstått det som så finns det bara en beskriven art i Viridasius (Viridasius fasciatus), utan underarter.

Men knackit med info ang dessa för övrigt, ska höra med en bekant i Tyskland som antagligen har hyfsad koll. Men tills dess mottager jag gärna så mycket info som möjligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild