Scolopendra död?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Ja Falk idd, men här är det ju klart att det har sålts sjuka djur. En bekant köpte en M martensii med Mycosis T.ex.

238
14
Regnskog:
Finns nog ingen djuraffär (speciellt med så många djur som herpers) som alltid har/säljer 100% friska djur.

51
152
herperschoise:

Hallå där Benz0187

Trist att du inte kontaktat oss om detta, det hade ju kanske varit det mest logiska.
Om vi inte får reda på att ett djur dött så kan vi ju inte göra något åt det.

Get.  Mycosis är ganska vanligt hos skorpioner som lever i en torr miljö, men hålls 
        i en för fuktig miljö. För några år sedan så rekomenderades det att minska luftfuktigheten till en för djuren
normalnivå som behandling, men det hjälpte långt ifrån alltid. Jag vet inte om det finns några nya
behandlingsmetoder nu. Däremot så är det ovanligt hos skorpioner från fuktigare miljöer. Om din bekanta fick en M.martensi från oss som hade Mycosis vid leveransen hade han givetvis fått en ny om vi fått reda på det. 

Djur är och kommer alltid att förbli djur, och många sådana är oerhört känsliga vilket gör det svårt när de skall transporteras från en butik som vår tex. till en ny ägare. Det finns alltid en hel massa parametrar som kan göra att det är svårt att säga vad ett djur dött av.
Det kan vara ett från början svagt djur så klart, eller så kan det vara chock från transporten, nerkylning, överhettning och en mängd andra faktorer som lett till att djuret i fråga dött. En för kall bil eller en för varm bil i tio minuter kan räcka. bara för att ta ett par exempel. Tack och lov så är det väldigt ovanligt, men när det händer så måste man givetvis försöka komma överens med köparen om hur man ska lösa det så att alla blir nöjda.

Oavsett kunskaper som i vårt fall sträcker sig 40 år bak i tiden med reptilhållning och avel, så blir ingen expert på alla djur, NÅGONSIN. Man kan vara duktig på en grupp, men mindre duktig på en annan. Har man detta intresse så lär man sig hela tiden, både från misstag och nya erfarenheter. Ingen butik (hoppas jag) är väl så dum att man säljer sjuka djur, och gör det medvetet.

Däremot så är det så att det finns ingen idag som kan allt om alla djurgrupper, än mindre om alla arter, men jag hoppas att det syns att vi försöker.

Mvh
Magnus
Herpers Choise




83
40
Benz0187:

Hej HerpsersChoise. Jag vill absolut inte svartmåla er. Ni har ett väldigt bra rykte vad jag hört. I det första inlägget valde jag att inte skriva vart jag köpt scolopendran.
Jag har inte kontaktat er pga att detta hände i fredags och jag ville ha han några dagar ifall det va nån knepig öms på g.

Jag har haft ca 22-28grader i terrariumet och har absolut inte haft för hög fuktighet. Hela toppen av terrariumet är öppet med perforeradplåt.  Jag har smått duschat terrariumet var 3:de dag samt haft en vattenskål.

Tanken var att maila er imorn (måndag) och berätta allt detta.

Jag kommer fortfarande köpa djur ifrån er och hoppas att detta inte ska bli avskräckande för någon. Nog för att jag är ny i hobbyn men av allt jag läst hitills så är det lite roulette att skicka djur med posten.


121
95
Kega:
Tyvärr är det ju så med kryp, de dör ibland utan synbar anledning. Kan bero på 100 olika saker.

Sen som Magnus skriver så kan man inte vara expert på allt. Jag tycker Herpers Choice är en bra butik, till skillnad från vissa andra butiker här i Uppsala.

10
10
Fotis:
Nej, vad tråkigt :'(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild