Sand till leopardgecko.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
Marian84:
Jag bytte till sand från bark i terrariet nyligen och tycker att det har börjat lukta lite illa däri, bajs plockar jag bort så fort jag upptäcker det så jag vette tusan vad det annars är som kan lukta. Nån annan som har samma "problem"?

384
18
mr_fan:
antingen kan det va blöt sand  som luktar eller så har du tagit ut bajset när det har varit ny bajsat och inte torrt så att det han kletat runt

10
0
Marian84:
Ja då är det isf snarare att det kan vara pga blöt sand.

230
22
Nooon:
Blöt sand..
Lade du in sanden blöt? tjockt lager? Var den kanske osköljd också? Sand blir ganska kompakt. Finns det vatten i den så kan det bildas en fin liten anaerob koloni nere i den. (Anaerob - utan syre). Dvs bakterier som bryter ner vad de hittar och i slutänden bildas sumpgas som luktar skunk! Inte helt nyttig för djur heller.

Om det kan vara det så är mitt tips att du tar ut den, sköljer den och torkar den. Sköljer den gör du i en hink (fyller på och häller av) tills sköljvattnet är klart. Torkar den gör du lämpligtvis i ugnen - annars tar det en evighet.
Att du sedan sprejar lite eller skvätter lite på ytan gör inte så mycket. Det ska bara inte ligga väta och fukt i den länge.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild