Övervintring av larver

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
invertebratbreeder:
hej jag undrade brukar larver av slaget lucanidae, Tenebrionidae, geotrupidae, Cetoniinae och scarabaeidae behöva övervintras? jag har några svenska såna som jag föder upp (OBS EJ UTROTNINGSHOTADE) jag vet att mina guldgrässhoppor brukar behöva övervintras, men det är stor skillnad mellan grässhoppa och larv.

356
177
krypet:
Är det djur från svenska populationer så brukar man säga att de behöverr en sval vila under vintern.

Jag har haft larver av gräsgrön guldbagge, Cetonia aurata, inomhus under vintern utan övervintring. Det fungerade ändå, men kanske hade det gått ännu bättre med vintervila.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag tar in vilda småkryp VÄLDIGT ofta men jag brukar släppa ut dom när jag har haft dom ett tag eller om vintern kommer. Men om jag skulle ha dom på vintern så skulle jag ställa burken utomhus (eller i utomhustemperatur), samt fixa så att den har möjlighet till att övervintra.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
krypet skrev:
Är det djur från svenska populationer så brukar man säga att de behöverr en sval vila under vintern.

Jag har haft larver av gräsgrön guldbagge, Cetonia aurata, inomhus under vintern utan övervintring. Det fungerade ändå, men kanske hade det gått ännu bättre med vintervila.

Av de 24 larverna av Cetonia aurata jag hade så överlevde bara en till vuxen. Jag tror att jag hade larverna för varmt. Så jag rekomenderar att man övervintrar dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild