KB börjar bli skran och matvägrar:(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
0
rm250:

hej har problem med min ena boa 1.0 den vägrar helt enkelt äta och den börjar bli riktigt skran/tunn =(

har 1.1 i samma terrarie men 0.1 äter och mår bra och är riktigt fin å rund! båda är 3 år och ca190cm.

försöker hålla luftfuktigheten runt 60%, sprutar på med jämna mellanrum! (sjunker rätt fort pga det stora terrariet) 26-27grader på kalla sidan 28-30 på varma (i luften). har tidningar som bottenmaterial,släcker lyset 2200-0800. byter vattnet i baljan varje dag, städar direkt jag ser en korv..

undrar varför ena boan verkar må så dåligt medan den andra ser ut att trivas utmärkt? har märkt att han andas lite väsigt, men det är inte hela tiden. kan det vara så att han fått lunginflammation?

 

är det något ni tycker jag bör ändra på?? ska jag höja värmen, isolera honom? ja ni kunniga på just detta får gärna svara!

 

 har haft flera boor före dessa som jag aldrig hade problem med. även KP, majsorm och strumpebandssnokar.

 


83
6
Pytonjocke:

Hur länge har den mat vägrat ?

 


13
0
rm250:

skaffade båda för 2 veckor sen, och förra ägaren sa då att det va matdags. han hade gett med 2 veckors mellanrum.

så ormen har inte ätit på minst 4 veckor, men det är just att han ser så mager ut..

får väll avakta ett par veckor till och sedan prova igen!

mvh


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

men herre gud

4 v är ingenting.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

bild


13
0
rm250:

det är inte 4 veckor som oroar mig.. trodde jag fick fram det. det är att han ser så mager ut.

behöver inga spydiga kommentarer allt jag ber om är lite hjälp


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

en orm magrar inte ihop på den tiden


13
0
rm250:

kan va så att han har någon sjukdom eller att han inte ätit på vääldigt länge? förre ägaren kanske inte talade 100%sanning . man vet ju inte.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

har du en bild på han?

så kan det va  finns tyvärr mycket oseriöst folk   men det gör det väl i alla hobbys m m


63
4
Majvor:

Om du bara haft den ett tag och den inte bott med andra ormar tidigare så kan flytt och nya kompisar vara stressande och därför vägrar äta.

Håll koll på vikten och låt honom bo ensam ett tag tills han kommit igång igen, och låt honom vara, mata var 5e dag eller nått, vill han inte ha så vänta 5 dagar till så du inte stressar honom.

 

som tidigare skribenter påpekat så börjar en orm inte tappa vikt så snabbt så det kan vara en idé att antingen ta ett snack med säljaren eller ta honom till en veterinär om han börjar bli väldigt tunn.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild