Kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

71
8
babbe99:
Tja! Jag har funderat på att skaffa en kameleont i sommar och jag undrar om mitt 75x40x60 terrarium funkar till en jemen/yemen (vet inte hut det stavas...).


Jag vet att det är en av det svårare reptilerna att ha.

Med vänliga hälsningar babbe99

1228
464
leedragon:
yemen är inte särskilt svårt, men  det är förliten för en vuxen, upp till 4 månader  kan funka sen måste  du bytta till 80x80x120 minst

71
8
babbe99:
Ok tack för svaret!

65
13
Doberman:

Leedragon vad får du dom siffrorna ifrån? skaffar han en Jemen hona är 75x40x60 (0.3m²) fungerbart ett bra tag..

16-20 cm
Minsta tillåtna yta: 0,12 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,015 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,06 m2
Minsta höjd: 0,35 m

21-30 cm
Minsta tillåtna yta: 0,25 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,03 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,12 m2
Minsta höjd: 0,5 m

Visst, större är bättre, men det duger med det du har ett bra tag.


71
8
babbe99:
ok men jag ska ha en hanne.

1228
464
leedragon:
erfarenhet, läsa av andra sköttare, att jemen kan bli särskilt stora, en av de  större arter, upplev mina  jemen dem år jag har haft de rätt aktiva, så de ska ha en rimligt avstånd att röra sig i.

Att ha värme uvanifrån, detta  innebär att temperaturen ändras beroende var i terrarium höjd  djuren befinner sig, en fullvuxen ska kunna flytta sig och hitta den temperaturen den behagar han.



108
19
Lindstrom:
Håller med leedragon där faktiskt. Jag skulle ha tagit de måtten som leedragon har för att han/hon ska må så bra som möjligt, äger en själv. Så har jag snackat med herpers choice också lite om vad dom tycker är bäst till yemen. Men det beror på hur du vill din ödla ska må själv. Visst 90x(S)x90 kanske funkar, jag hade ett sånt mått innan och han ville hellre vara ute, dom ska ha mycket i höjd så att dom känner att dom kan klättra till "toppen". Mina åsikter och erfarenheter. :)

Menar inte att Doberman har fel, bara min åsikt och vad jag själv har hört.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild