Märkligt beteende efter mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
4
pierresjostrom:
Hej! Har en fundering angående min dumerilsboa här hemma, efter matning så verkar han på sin vakt och ställer sig i attackställning och verkar väldigt stirrig, brukar vara så i en vecka ungefär sen blir han samma snälla köttnudel igen. Är det någon mer som har upplevt detta? Värt att nämna är att jag täcker för terrariet efter matning för att han ska få vara mer ifred, öppnar endast för att byta vatten ca varannan dag, men är som sagt ungefär 7 dagar han blir så efter matning. Mvh Pierre

63
12
johansk:
Min kan bli lite vresig efter hon käkat.  Men är nog mest att dom känner sig extra defensiva med käk i magen då dom mest vill slappa och smälta.  

305
147
HenkePetersson:
Alla ormar är egna individer med olika personligheter, vissa är hetsiga andra aggresiva trotts många års invändjning med hantering blir dom aldrig tama, när det kommer till matning bland just ormar så är den vanligaste responsen hos en ny matad orm att den stannar kvar i feeding mode efter den blivit matad., alltså det tar ett tag  innan ormen återgår till normalt beteende efter matning, detta kan hålla i sig ett tag innan det försvinner, om man har möjlighet så kan man mata en sådan orm över natten, för då har ormen hunnit komma ur feeding mode till morgonen, vill man inte mata under natten är nog en orm krok att föredra då dessa ormar ofta hugger. så det beteendet är inte något onormalt.

Hur gammal är din boa? är det en juvinil så kan det bero på försvar, eller att bytes djuret är förlitet

25
4
pierresjostrom:
Tack ska ni ha för att ni svarar! Boan är strax över 3 år, och bytes djuren är inte för litet, ger en 300-400g råtta åt han varannan vecka i vanliga fall, men ska ge han oftare nu när han matvägrat ca 4 månader så han får lite hull igen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild