Tips på ödla till mig.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
Olles:
Hej. Jag är intresserad av att skaffa ödla. Ni kanske såg att jag skrev här för några dagar sedan. Men jag har nu bestämt mig att jag vill ha en större ödla och därför större terrarium.
Förut har jag haft majsorm och och tagit hand om leopard gecko. Och jag har ett par sköldpaddor. Nu är jag intresserad av att skaffa en lite större ödla. Gärna inte mer än 40 cm lång. Det skulle vara kul om den var lite aktivare än de flesta ödlor. Lite livlig. Den får gärna ha lite färg också. Den ska inte vara allt för dyr att köpa och ha i matväg. Jag har egentligen. Inget terrarium men jag känner en som gör akvarium och annat i helglas så jag kan beställa de mått ödlan trivs bäst i. Jag har inte bestämt om jag vill ha en marklevande eller som är i träden. Det ska vara en ödla som inte ska vara allt för svår att sköta. Jag vill inte att terrariumet ska inte vara längre än 1,5 m och inte högre än 1 m djupet också 70 cm. Vad tror ni skulle passa? Vad tror ni om taggsvansvaran? Eller halsbandsleguan? Eller vattenagam kanske? Dvärgskäggagam kanske funkar? Jag vill ha flera tips om vad jag skulle kunna skaffa för ödla.

Tack på förhand.

384
18
mr_fan:
olle ha inte akvarium ödlorna mår inte bra av det för ventelationen är dåligt för luften inte kan sirkulera i ett akvarium men ifall du ska tex dvärg skäggagam skulle jag rekommendera tex 150x70x70 / terrarium

4
0
jenssigfridsson:
Skäggagam eller dabbagam kanske? 

340
91
Copa:
Dabbagam kan jag rekommendera.. Väldigt aktiva ödlor som enbart äter Sallad/frön..

Flesta blir run 40 eller under förutom Uromastyx aegyptia som blir större..



Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Finns ju en hel drös med ödlor, dabbisar som nämnts ovan, halsbandsleguaner javisst riktigt läckra, mindre skäggisar, ackisar. Kolla runt lite på bilder, besök en zoobutik, se vad som tilltalar dig :)

9
0
Olles:
Jag har en massa akvatium men jag menade att han bygger terrarium. Jag blandade ihop det när jag skrev. Sorry my bad. Så taggsvansvaran är inget som rekommenderas? Varför? Jag vill gärna ha fler tips på ödlor. Varanerna värkar så livliga och trevliga. 

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Ptychozoon kuhli kanske? Aldrig ägt arten själv men har hört att den ska vaa rolig, men framförallt sjukligt snygg.

276
118
Maqea:
Fundera på vad du vill ge för mat och vilket resultat det ger. Vegetarianers avföring luktar inte lika mycket som de som äter insekter och kött (om man nu är känslig för sånt vill säga =) )

Dabbagamer är vegetarianer
Skäggisar äter mycket grönsaker men behöver insekter också
Vattenagamer vill ha insekter

Varaner vet jag inte så mycket om men vad jag förstår så finns det inte så många små arter på under 40 cm och så vill de ha kött att äta. Taggsvansvaranen blir sisodär 60 cm eller längre.


12
0
Idaeng:
Vattenagam skulle jag inte rekomendera om du vill ha en mindre men "stor" ödla. Den blir runt 90cm när den är fullvuxen. Sen att svansen utgör nästan hela ödlans storlek är väl en annan femma haha :)

456
200
isdrake:

Ackis är för stor som redan nämts. Men det finns en mindre art som heter Varanus storri, den ser i princip ut som en liten taggsvansvaran. Den hade nog passat. :)

Jag vet inte vad du menar med "inte allt för dyr". En storri kostar runt 2500-3000kr. Sen finns det andra små varanarter men prislappen är högre. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild