Rhynchophis boulengeri, Vietnamesisk långnossnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
91anneli:

Hejsan! 

Jag håller på att kika på olika ormarter osv, då jag planerat i framtiden att skaffa en orm. Jag har framförallt funderat på majsorm, eftersom många säger att det är en orm med lugnt temprament osv. Men efter att jag sett bilder på Rhynchophis boulengeri så har jag blivit supersugen på dessa häftiga ormar. Men jag hittar inte så mycket information om dem om temperament o.s.v. 

   Är det någon som har erfarenhet av arten och i så fall, hur är dom? Är dom trevliga ormar, aktiva osv. Väldigt tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Anneli


66
14
curow:
Halloj :) 
Det är en trevlig orm utan tvekan :D Blir väl något längre än en majsorm men oftast väldigt trevliga..det ända som är är att ungarna måste tvågnsmatas i början eller ge dom fisk...Dom är dagaktiva trädlevande ormar som sällan håller sig på marken..äter som hästar sen när de har kommit igång med maten :)
De som jag har är oftast lika i temperamentet som en majsorm..något piggare :D
Kommer få ungar på dom i år dessutom :D

1662
779
fluffis:
Vad kul att någon med erfarenhet av den här arten svarade! :) Jag ser att det bara är fyra medlemmar här som har den här ormen. Jag är själv inne på att skaffa den här arten eftersom råttsnokar och gröna snokar är ett stort intresse för mig :)

Curow:
Hur "tvunget" är det att vintervila de här ormarna? Vilken temperatur har du? Använder du UV-ljus? Jag har läst att de här ormarna ska ha hög luftfuktighet men jag har även läst om folk som tycker det fungerar bättre med en torrare miljö med fuktlåda. Vad tycker du om detta?

91anneli:
Utan tvekan är majsorm en bra orm att börja med. Skaffar du dessutom en vuxen majsorm som äter bra och säljaren kan berätta om dens temperament så blir köpet ännu mer säkert. Dessutom gör du en god gärning att skaffa en vuxen majsorm eftersom de finns i överflöd och ibland skänkes.
Vid val av orm tycker jag det spelar roll vad man gillar och är intresserad av. Gillar du inte majsormar så är det ingen bra idé att skaffa en bara för att alla andra säger att det är en bra orm :)  Har du varit på en reptilmässa? Jag rekommenderar det starkt. Det finns oftast mycket fint att se. Man blir som ett barn i en godisaffär :D

Lite kort om Rhynchopis boulengeri på ratsnakefoundation.org: www.ratsnakefoundation.org/index.php/ratsnake-species/common-name-ratsnakes/369-rhynchophis-boulengeri-rhino-ratsnake
Lite kort info från privat uppfödare AC snakes: acsnakes.co.uk/care/rhino.htm

5
1
91anneli:

Currow:

Låter jättebra att det är en trevlig orm! Vad kul att du har uppfödning på dom! Jag kommer däremot inte skaffa orm just nu, eftersom jag inte har plats. Men jag och min sambo ska försöka flytta till en större lägenhet snart och då kommer jag skaffa en orm. Då kan jag kanske kolla med dig då när det väl är dags om du har något på gång? :)  Det ger mig även lite tid att läsa på mer om skötsel om jag väntar tills vi flyttar. Tack så mycket för svar :D 

fluffis:

Jag har faktsikt funderat på att börja med en vuxen, så man får vänja sig lite om själva djuret innan juvenil :) Jag gillar majsormar också, så det kommer nog inte bara bli en orm haha ;) Jag har inte varit på någon mässa än, men jag ska åka på expo mitt i sala i slutet på april. Det kommer bli väldigt intressant! :) Tack för länkarna!! 


66
14
curow:
Jag har inte vinterdvalat någon orm jag har här hemme just för att det finns inte en chans på världkartan att jag kan göra det :)
Har sett dock att hanarna blir något mindre hungriga på vintern... jag kör uv ljus då de är trots allt dagaktiva ormar från tropiskt klimat...
Jag använder regnsystem i mitt..då dessa ormar inte är på marken så mycket så de drabbas inte av bukröta..man kan nog köra torrare utan problem bara man har en bra vattenskål då de gillar att bada..om fuktlådan skulle ligga högt upp och stabilt visst :D
tar för övrigt evigheter för dom att ömsa..upp till en månad och de ömsar som vuxen typ 2 gånger per år...

1662
779
fluffis:
91anneli:
Haha, ja, det är svårt att hålla sig till endast en orm :p

curow:
tack för infon!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild