Terrarium till skäggagam, belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Dancer:
Hej.
Funderar på att bygga ett nytt terrarium i osb till vår skäggagam. Skulle vilja ha en invändig lysrörsarmatur. Vart kan man hitta en sådan? Gärna dubbel så att det blir ordentligt ljust. Eller är det dumt att ha en invändig lösning och bättre att sätta en vanlig armatur ovanpå?

Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:
Lysrörsarmaturer finns att köpa billigt på flera bygghandlare och även butiker såsom, Clas Ohlsson, Jula, Biltema osv.

Att sätta den invändigt fungerar utmärkt bara man täcker rören med nät eller nåt som skyddar ödlan från att nå dom, tänk även på att skäggagamer vill ha UV och den får inte sitta för långt upp (ifrån ödlan). Men går ju att bygga upp nivåer i terrariet så ödlan enkelt kan komma åt olika solplatser :)

295
270
barkskog:
T5-rör av dagsljustyp ger mycket bättre ljus än T8. Flimrar dessutom inte alls lika mycket som T8. Reptiler sägs uppleva flimret vilket vi inte gör.

Till solplatsen är det bäst med HID-belysning. Ger UV, värme och en belysningsstyrka på över 50.000 lux.

Solande reptiler behöver och trivs under lampor med mycket hög belysningsstyrka. 

155
39
kosinuss:
Jeg kjøpte dobbelt t5 armatur på biltema og satt i uv lys plassert invendig. Det har fungert greit for meg,men da plasserte jeg daglys rør utvendig pga av varme.

3
0
Dancer:
Tackar. Hittade mängder när jag kollade på Biltema mm. En fråga till. Hur många watt ska man välja? Hur högt kan man gå innan dom alstrar för mycket värme. Terrariet är tänkt att bli ca 140x60x60 (Gissar att det påverkar hur starkt lysrör man kan använda).

Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:
Lysrör ger endast ljus och ingen speciell värme, så du kommer även behöva en värmelampa i terrariet :)
Kanske missuppfattade din fråga nu men lysrör & lysrörsarmaturer ger överlag ingen värme. 

234
49
costanza:
Solar Raptors 100W mercury vapor lampa skulle säkert fungera bra i det terrariet, perfekt till skäggagamer.

155
39
kosinuss:
Med mitt oppsett så bruker jeg bare 50w varmepære. Jeg har en god stue tempratur+2x54w uv lysrør,2x15w dagslysrør på vinterstid. Og nå som solen titter fram så bruker jeg 25-30w glødepære som varme. 

295
270
barkskog:
Om en skäggagam skulle ha en 100 W Solar Raptor MV och en Solar Raptor HID 35 eller 50 W är jag helt säker på att ödlan skulle ligga under HID-lampan. 

3
0
Dancer:
Jodå, jag har allt koll på att ödlan behöver en värmelampa eller liknande för att få det tillräckligt varmt på solplatsen. Det jag funderade på var om ett lysrör på tex 50 watt genererar mycket mer bivärme än ett rör på tex 18 watt och att man då riskerar att den allmänna temperaturen i terrariumet blir för hög. Den utanpåliggande rampen jag har idag är ju ganska varm om man håller på den så en del värme alstrar den väl. Men hur som helst så kanske det är bättre att köpa en ramp som klarar lysrör med hög watt så får man väl minska om det blir några grader för varmt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild