Jättetusenfoting - kalciumtillskott, D3 eller inte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
M1ssFost3r:
Hej!
Jag står i stånd att införskaffa mig en afrikansk jättetusenfoting och har efter mycket läsning blivit införstådd med att de bör ges ett extra tillskott av kalcium, sådant vi redan använder till ormar, ödlor och diverse reptiler. Till de senast nämnda så ska ju kalcium MED D3 men utan fosfor ges.

Men det finns ju även kalciumtillskott UTAN VARKEN D3 eller fosfor.
Personligen vill jag dra paralellen till att tillskott MED D3 oftast ges till djur som har behov av UV i form av extra lampor för att D-vitaminet mig vetligen skjuter på kalciumupptaget hos dessa.

Jättetusenfotingen är ju dock nattaktiv och vistas ju väldigt sällan i dagsljus, så jag gissar på att D3 i detta fallet kanske skulle vara onödigt...?
Men skulle det kunna vara farligt på något sätt och varför i så fall?
Jättetacksam om någon råkar ha tankar kring detta som ni vill dela med er av :)

232
94
anamidnatt:
Vad jag vet inom krypvärlden så har man ganska stor valmöjlighet när det gäller vilken typ av kalcium som ges, matar man med eklöv får de ju i sig en del, och maskrosblad är också bra, Sedan är de mycket förtjusta i att knapra på sepiaskal, så några dyra reptilpulver tycker jag personligen inte är nödvändigt såvida man inte redan har ett hemma. Oavsett typ så duger det för en tusenfoting. Så, D3 är klart inte nödvändigt, som svar på din fråga :)


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Får de rätt föda, så får de i sig bl.a. kalcium och andra viktiga mineraler och spårämnen.

De behöver absolut inte något extra tillskott av mineraler, vitaminer och annat.


3
0
M1ssFost3r:
Tusen tack för så snabb respons! :)
Det var lite så jag försökte resonera också i och med att de ändå mår bäst av så varierad kost som består av såväl grönt som frukt och allt mellan himmel och jord och det är ju givet att de får i sig en hel del igenom detta. Dock läste jag väl någonstans att det var extra viktigt när de är småttingar och kring öms, men man ser de väl oftast inte ens under ömsningsperioderna rent generellt..?
Är det någon av er själva som har eller har hållt några själv?
Är lite intresserad av att veta vad för slga boplatser/behållare/terrarium som andra ägare har använt sig av.
Och givetvis om ni har något tips på vad som verkligen INTE får hända, förutom exempelvis mögelbildning osv i bottensubstratet...
All info är ju bra info :)

264
125
Bildpunkt:
Vitved brukar vara uppskattat av millipeder :)

264
125
Bildpunkt:
De måste alltid ha tillgång till vätska i mat eller fuktigt substrat, helst båda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild