Giftig insekt till kameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

270
80
Mjos:
Kan man ge t.e.x en svenk spindel, som man inte vet hur giftig den är, till kameleonten? Hur är det om den skulle få i sig en geting? Eller som i mitt fall (som gjorde att jag började fundera) ge en skadad P. schultei som ändå måste avlivas. Fixar kameleonten det?

1228
464
leedragon:
gettingar fixar de,   om P. schultei  har taggar  kan den  orsaka strupenskador, men det är inte säkert att sånt händer.

spindlar rekommenderas inte att ge dock så förekommer spindlar i deras  diet  i det vilda

268
19
Iguania:
Skulle inte ge pinnen till kameleonten, den arten har väl försvarsvätska? Spindlar har jag dock hört av folk att man ska kunna ge, vi har inte särskilt giftiga spindlar här och dessutom så har många ödlearter spindlar i kosten naturligt. Själv anser jag dock att det är onödigt att ens ta risken, det finns ju andra svenska, ogiftiga djur man kan mata med istället som gräshoppor, skogskackerlackor mm.

238
14
Regnskog:
Svenska spindlar känns ju inte ens värt att hitta/mata med då de knappt innehåller något 

270
80
Mjos:

Jo, den har försvarsvätska. Har dock aldrig varit med om att de har använt sig av den men såklart har den ju vätskan i sig så det är väl dumt, som sagt, att chansa. 

Vi har ju som tur är inte så många giftiga insekter i Sverige och nej, spindlar är det ju inte mycket mat i men jag blev mest nyfiken på hur kameleonten klarar giftet eftersom de har desto fler giftiga insekter runt sig i naturen. 

 


238
14
Regnskog:
Men i naturen så lever dom inte alltid så länge heller, insekterna är ju giftiga för att ta kål på rovdjur och det är ju exakt vad dom gör i naturen

268
19
Iguania:
Nja, spindlarnas gift är väl mestadels för jakt? Dessutom måste väl vissa gifter komma ut i blodomloppet för att vara farligt, vissa ormgifter går väl att förtära utan att man påverkas något särskilt(?), vet dock inte hur det är med spindlar. 

34
0
LeoP:
Du kan mata med spindlar dom äter dt i dt vilda.
Dom äter getingar och humlor utan problem :)

Sen så tyckte jag själv att dt kändes konstigt att ge humlor till min panter men dt var inga problem :P 

270
80
Mjos:
Aha bra att veta :)  


34
0
LeoP:
Har du gett din kameleont vårtbitare någon gång? :)
Det är de bästa min panter gillar hehe tur man bor ute på landet :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild