Ingen avföring?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
ellinorkarlsson:
vi har en liten tös här hemma (kungsboa) och vi har inget större problem med henne förutom en sak och det är att vi inte har sett skymten av någon avföring i hennes terrarium vilket gör oss lite orolig. vi har matat henne mer än sju gånger sen vi fick hem henne och har alltid haft koll så att hon inte är uppsvälld vid kloaken. vilket hon aldrig varit. vi har även låtit henne bada för att se ifall de har hjälpt men tyvärr verkar det inte ge nått synligt resultat. 

skulle vara tacksam om någon kunde förklara vad problemet kanske är och vad vi ska göra åt saken.



197
14
SibiriskTiger:
Kungsboor har en långsam matsmältningsprocess om man jämför med tex snokar. Men att ni har matat henne sju gånger låter mycket utan bajs. Men, det kan ju bero på hur tätt inpå och hur stora byten ni har gett? Hur gammal  är ormen?

4
0
ellinorkarlsson:
vi matar henne varje söndag än så länge eftersom inte är så gammal. hon är alltid hungrig och matvägrar inte. vi har sett avspill eller vad jag ska kalla det till avföring men inte riktig avföring. kan det vara så att hon äter upp det? hon är ungefär 3 - 4 månader tror jag (har ingen koll och min sambo verkar inte heller ha koll just nu).

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Vad matar ni med?

46
27
MathiasNordstrom:
Jag hade samma problem med min boa när jag precis hade skaffat henne, då hon inte skulle bajsa ut 350grams råttor. Det var att hon grävde ibland ner sig när hon bajsade och då jag hade mörkt bottensubstrat. Om det är så att du har ljus botten vet jag inte vad det skulle vara men skulle inte vara orolig då hon inte ser svullen ut nära kloak. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Det behöver absolut inte vara nåt fel, men jag personligen skulle nog ha tagit ett litet matuppehåll på nån eller några veckor på boan & sett om det kom någon avföring då :) Kan även vara som nämnts tidigare i tråden att den bajsat i bottenmaterialet men ni inte har sett det, inte så enkelt alla gånger spec om substratet är mörkt. 

Storleken på foderdjuren spelar också in såklart, vad matar ni med & hur stor är ormen? Ålder säger inte så mycket om en orms storlek då dom växer efter mattillgång :)

Ni kan ju även höja temperaturen lite i terrariet då det brukar hjälpa "tröga" ormar att bajsa, även höja luftfuktigheten något, men det är egentligen i fall där det gått väldigt långt & man misstänker problem, tror inte att det är så i just det här fallet utan det är helt enkelt att den lagt på sig det mesta av bytesdjuren & inte har så mycket att bajsa ut, misstänker jag.

Sen som det också nämnts i tråden har boa (och pytons) en långsammare matsmältningsprocess än dom flesta snokar, ofta är det absolut ingenting att oroa sig för utan det kommer naturligt när ormen behöver göra sig av med avföring :)

741
681
Binks:
När min Hort var liten och den fick pinkis så pissa den bara och jag såg aldrig nån skit, men sen när den började få större möss/råttor så börja den skita ur sig stinkande högar.

9
0
Melvold:
mina bc skiter väldigt sällan, men de kommer alltid vid öms.  brukar vara ordentliga presenter dom lämnar

4
0
ellinorkarlsson:

vi matar med råttor. inte fullvuxna utan de mindre varianten. (finns bilder på min sida). vi har relativt ljust botten matrial så vi borde ha sett nått om hon väl hade skitit. jag städade ur hela terrarumet för någon månad sen och byte botten matrial och då såg jag inget. det enda täcknet vi fått från henne är att hon lämnat ytterst lite avföring vid vattenskålen men med tanke på att vi ändå matar henne varje söndag så tycker jag att hon borde ha lämnat nått mer än små fläckar som vi bara sett en gång. men de kanske är som ni säger att hon kanske tar åt sig det mesta av maten och skiter ut mindre. dock så blir man ju lite orolig just när vi aldrig varit med om det tidigare som sagt vi har ändå en kungsboa till och han har det aldrig varit nått liknade med. jag får väl hålla ett extra öga på henne och hoppas det funkar till slut. hon skulle ju som sagt inte vilja äta mer om hon vore förstoppad och på kloaken syns inget av att hon är uppsvälld eller något.  

men tackar för att ni är så hjälpsamma :) fick även lära mig nått nytt och de är ju alltid något. (just med att dom har långsammare matsmältningsprocess visste jag inte haha)


297
15
shad0w88:

MIn GTP har alltid skitet mellan varje måltid asså inom 10 dagar men nu helt plötsligt tog de 3 måltider så sket den vid ömsningen.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild