Lite frågor om pilgiftgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

384
18
mr_fan:
hej undrar lite saker om pilgiftgrodor


1 vilken är den bästa nybörjararten/ vill helst ha olika färger på dom tex grön blå gul tex

2 är dom giftiga på något sätt?

3 låter en adult hane högt ?

och ge gärna andra tips ?

71
8
babbe99:
Tja!

1. Den bästa nybörjarn är antagligen någon art av tinctorius om du vill ha en stör art.

2. -

3. Det beror på art t.ex tricolor låter riktigt högt....

114
73
Lunde:
Det korta svaret på 2 är att pilgiftsgrodor uppfödda i fångenskap inte är giftiga. De utvinner nödvändiga substanser från sin föda, bl.a. kvalster (news.nationalgeographic.com/news/2007/05/070514-poison-frogs.html). Så om du matar dem med bananflugor kan de inte producera gift.


90
38
Fredrik85:
1. Finns många bra nybörjar arter, det viktigaste är dock att man är påläst och helst bör man enligt mig försöka få besöka någon med de arter man är intresserad utav och dels få se dom live, dels få lite allmän feedback om arten innan man köper.
Några bra nybörjar arter är D.Tinctorius, D.Leucomelas, E.Anthonyi, D.Auratus och P.Terribilis.

2. Som Lunde skriver ovanför så är de inte giftiga i fångenskap.

3. Beror helt på art, utav i ovan nämnda arter så låter E.Anthonyi högst med D.Leucomelas strax efter. P.Terribilis tror jag är ganska högljud men jag har aldrig haft den själv. D.Tinctorius och D.Auratus hör du bara om det är väldigt tyst i rummet.

www.pilgift.se finns väldigt mycket bra information och väldigt kunniga Dendrobatister, jag föreslår att du ställer lite frågor i det forumet så kommer du få hjälp utav sveriges bästa pilgift´s nördar.
Det finns även faktablad om om pilgift, beskrivning hur du odlar foder osv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild