Tips för att hålla syrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
1
iawmd:

Hej! Har sökt i forumet men inte direkt hittat det jag vill. Men finns det någon tråd om detta redan så får ni gärna länka och ta bort detta inlägg.

 

Hur som helst så undrar jag hur ni håller era syrsor? Har två skäggagams juveniler här hemma som äter en hel del vilket gör att det blir ganska många besök på djuraffären. Problemet är att jag inte riktigt vågar köpa mer än ca 30 st syrsor åt gången då varje gång jag köpt flera har det slutat med att hälften dött helt random eller att dom ätit upp varandra. Detta gör ju såklart att det ibland blir 2-3 trippar till djuraffären i veckan och det hade ju såklart varit mycket skönare att kunna köpa på sig ordentligt med syrsor varannan vecka eller sådär. 

Har provat hålla dom på torv, tidningspapper och ingenting alls. Slänger i lite ihopknöglat tidningspapper som gömställen och ger dom skivad morot samt någon kork med vatten. Men ändå äter dom upp varandra eller ligger livlösa direkt efter någon dag. Tips?


46
27
MathiasNordstrom:

Hej!
Jag kan bara säga hur jag går tillväga och det fungerar bra för mig iallafall! 

Jag använder mig utav höga hammarplastlådor så de inte så enkelt hoppar ut när man öppnar lådan, sedan använder jag inget bottensubstrat och sätter in äggkartonger i papp/kartong på höjden så inte avföring läggs på häg i lådorna utan ramlar ner till botten. Mat och vatten köper jag på jobbet. Finns vattenkristaller och mat på Söderhamns Reptilfoder. (reptilfoder.eu) där vi även skickar.

För att få bättre ventilation så sågar jag hål i locket då det gäller syrsor och limmar sedan fast myggnät med smältlim. På andra arter (ryssar, craniifer m.m) gör jag i sidorna då det medför bättre ventilation från sidorna.

Hoppas detta hjälpte!

 


46
2
Jogga:
Erfarenheten jag har upplevt själv av att handla syrsor på djuraffären är att de dör väldigt fort. fick bara nån att överleva till sista ömsningen. Vet ej varför.   beställde till sist från cricket express och då gick det 100% bättre.  Du kan ge de mer än morötter. Tex: romansallad. De älskar det.  sen kan du prova göra eget foder. Finns många olika recept. Mitt tycker jag fungerar bra och det kan du läsa på en bild jag har i bildgalleriet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild