Skäggagamunge och syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
Sqiuze:
Tjena!

Jag har nu haft min skäggagam i en vecka, hon är ca 3 månader och 18 cm med svans. 
Jag undrar hur det är med storlek på syrsor, dom syrsor jag har är Medium och skulle gå bra att ge min ödla enligt zoobutiken som då är inriktade just på reptiler och fiskar. Dock så tycker jag att syrsorna är rätt stora och när ödlan äter så ser det lite jobbigt ut med att få i sig dom. 

Hon bajsar normalt och äter som sagt och rör på sig.. 

Men tycker ni att dessa syrsor verkar stora? Och hon äter inte lika många som hon gjorde i början, kanske har att göra med syrsornas storlek. Hade lite mindre syrsor innan som jag köpte med när jag fick hem henne. 

Lägger även in en bild på min skäggagam

384
18
mr_fan:
tycker dom ser för stora ut köp mindre köp med mellan rummet mellan ögonen =)

8
0
Sqiuze:
Tack! Då var det som jag trodde :) 

384
18
mr_fan:
inte för att klaga men såg lite smutsigt ut hos syrsorna =)

8
0
Sqiuze:
Ingen fara, vet att det är skitigt och ändå känns det som att jag inte får göra annat än att städa åt dom =P Får göra en riktig genom körare i deras terrarium helt enkelt :) 

316
283
panterophis:
skulle rekommendera en liten kackerlacksodling istället som du köper via någon privatperson, enkelt att föda upp, de låter inte, de hoppar inte, luktar inte och de är mycket bättre foder för ödlan och det är mycket billigare att köpa privat

384
18
mr_fan:
ifall du ska köpa dubia/ kackerlackor rekommenderar jag firemon här på sidan andra är ju också säkert bra men har själv beställt av han och och fick allt inom ca två dar och allt levde och 100% prima =)

268
19
Iguania:
Jag skulle nog faktiskt säga att folk underskattar ödlors sväljkapacitet. Jag har gett mina ödlor byten som har varit en bra bit större än mellan ögonen. Min U. milii har t.o.m. sväljt syrsor som har varit i nästan samma storlek som huvudet och hon lever och mår bra än, det tog dock bara lite tid att svälja;)

Rekommenderar inte folk att mata med såpass stor mat då det nog var i översta laget men det jag vill få sagt att den gamla regeln om att fodret ska vara lika stort som mellan ögonen är ganska förlegad. Om dina syrsor är för stora är nog svårt att säga med en separat bild på syrsorna och en på ödlan. Hade varit bättre om du fotar dom intill varandra om du nu lyckas innan ödlan käkar upp den. Men slängde det inte tar alltför lång tid att svälja syrsan så skulle jag inte säga att det är några större problem.

8
0
Sqiuze:
Jo senast hon fick mat var igår och då fick hon en syrsa som enligt mig var rätt stor. Visst lite fick hon kämpa men det gick relativt snabbt för henne att äta upp den. Hon mår prima och har bajsat och rört sig normalt. 
Ska försöka ta en bild på henne med syrsan ;) men det går ju som sagt rätt fort för henne att äta upp dom =P. Ska kolla runt också just på dubia, kan ju vara bra med variation också. Dock har jag hört att syrsor ska man ge när ödlan är liten. Kanske inte spelar så stor roll? 

268
19
Iguania:
Spelar ingen roll för fem öre, förutom att dubia är nyttigare:) Vet inte riktigt om dom är mer svårsmälta men det tror jag inte ska vara några problem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild