Vad använder ni för underlag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
0
JSpinord:
Tjenare allihop!

Tänkte kolla med er ormägare vad ni kör med för underlag till era ormar? Och vad ni tycker är bäst och bekvämast enligt era åsikter?
Och sen undrar jag om jag kan köra torv med mina ormar? Ville bara testa liksom. Och isåfall, vad är det för torv man ska köpa och vart köper man det? :)

Själv kör jag kör med terrabark till både min Kungsboa och Kungspyton. Funkar skitbra bara att barken "särar" på sig för lätt när ormarna ska ta sig fram så bottenglaset kommer fram. Har testat mata in ett tjockt lager men ändå lyckas dom gräva sig fram!

Ska bli kul att se allas åsikter, vart ett jäkla rabalder på en gammal tråd jag läste på. Men fick aldrig svaret på min fråga så därför gjorde jag en ny!

Mvh Jezper

384
18
mr_fan:
jag kör en blandning av sand och bark till min mjölksnok

31
9
Wrethager:

Cypress mulch till min Python regius, det tycker jag funkar suveränt, lätt att göra rent...

Sen tycker att jag det luktar gott :3

Det enda man ska tänka på är väll att man inste ska använda komposter av barrträd. Samt att substratet imiterar naturliga benägenheter. Du har ju exempelvis Widdringtonia (cypress-träd) i västafrika. 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Om du letar lite bland gamla forumtrådar finns mycket information om just bottenamaterial till ormar, jag kopierar ett av mina egna svar från en annan tråd då ingenting har ändrats i fråga om bottenmaterial här hemma :)

Jag använder mig av täckbark och torv i dom flesta terrarium som ska ha fuktigt, använd det i över 10år och är supernöjd. Billigt, snyggt & funktionsdugligt!

Brukar finnas på flera ställen och nu till våren brukar det finnas bra erbjudanden med exempelvis "5 säckar för 139:-"

Att köpa mindre påsar från exempelvis zoo-butiker skulle inte vara ekonomiskt försvarbart för mig då det går åt stora mängder på ett år. Det är inte heller något bättre material dom säljer, däremot en hel del dyrare :) Sen finns det självklart undantag som med allt annat.

I terrarierna till mina Morelia bredli använder jag mig av sand. Med det ville jag säga att man kan anpassa underlaget lite beroende på vad man har för art i terrariet :)

1275
1724
Falk:
En 50lit säck naturel torv från granngården kostar ca 60:-

478
592
Rottenroth:
Täckbark från Bauhaus.

5 säckar för 99kr, du kan även ta bort en täckbark säck och lägga till en torv och det ingår fortfarande i 99kr priset.

Det är 40 liters säckar.

218
47
asus:
kör med på täckbark :p

20
0
JSpinord:

Men är det inte gödsel i täckbark och torv? Fattar ingenting vad grejorna är, har fått för mig att man använder det i rabatter för växter osv?

Ni som kör med sand och bark, får ni även så att ormar kommer ner till botten när den kryper runt i terrariet? Är det nån som har nåt knep till det? Nån slags matta eller nåt man kan köpa? Har ett väldigt tjockt lager men det är ju glas som botten så barken glider ju väldigt lätt på glasytan :)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Man får använda sig av sånt utan gödsel i, och det stämmer att det är precis samma påsar & innehåll man använder till rabatter utomhus :) 


1662
779
fluffis:
Jag använder "Nickos bästa alspån" till mina ormar. Det är råttsnokar som inte ska ha speciellt fuktigt. Det som framförallt är bra med alspånet är att det inte dammar. Det är även bra att det är ljust så att man lätt ser när ormarna har bajsat och att det går lätt att städa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild