Någon som har en UV-mätare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

225
4
ia_:

Finns det någon som har en UV-mätare i sin ägo?

Finns ett par lampor jag skulle vilja kolla upp effekten på, men snål som jag är vill jag inte köpa en för flera tusen... ;)

Så vill någon hjälpa till att få fram lite fakta och statistik, säg gärna till!


223
6
Susanne:

Jag har också frågat efter UV mätare, är mycket nyfiken på hur mina lampor fungerar. Jag litar inte på att alla lampor funkar som dom ska, även om dom är nya. Har ingen aning om hur/var man får tag i en sån eller hur mycket de kostar. Jag vill inte heller lägga ut tusentals kronor. Suck. 

Så, va bra att du ställde frågan! Ska ha bevakning på den här tråden.


456
200
isdrake:

Jag bor för långt ifrån för att jag ska kunna låna ut min. Dock så finns dom ju att få tag på i Sverige nu så man slipper importera från usa (=billigare).

 

www.reptillagret.se/digitalutravioletradiometer-p-6834.html


593
551
Redfoot:

Lite billigare här.

www.shop.landskoldpaddor.se/cubecart/index.php?act=viewCat&catId=6


223
6
Susanne:

Tack för länkarna. Men.. o så mycke peng! 


225
4
ia_:

Även om de är billigare nu, känns 2000:- för tre sekunders användning lite i överkant... ;)

Någon som har koll som kan uttala sig om den här kanske?

www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/scUV340_data_de-en.pdf


234
49
costanza:

uvguide.co.uk/

 

Dom håller på att uppdatera sidan för fullt, men om jag förstått saken rätt så kommer de flesta lampor testas. Fålla hålla ett öga på den sidan!


225
4
ia_:

Coolt! Får försöka komma ihåg att hålla koll där. =)
Hoppas de testar den jag nämnde ovan, kostar 1500+frakt nämligen. =)


234
49
costanza:

Ja en sådan är på tok för dyr för mig, det är väl solar raptor eller zoomeds power sun man kan vara säker på när det gäller uvb. Exo terras solar glo är bra när dom väl funkar, varit tvungen att byta ut 2 st solar glo efter några månader trots att jag haft dom i en lamphållare som tar 250 W. Så i efterhand borde jag såklart köpt en raptor eller power sun... Blir väl att skriva in en sådan på julönskelistan ;)


225
4
ia_:

Nah, i princip alla ExoTerra har fått jättedåligt resultat i mätningar...

Sitter och väntar på en Solar Raptor, men det är alltid kul att veta hur bra dåliga de andra märkena är. =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild