Matvägrande Dumerils Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
4
pierresjostrom:
Hej! Har en Dumerils Boa hane som matvägrar, han åt en stor 500g råtta på nyårsafton, och efter det har han endast ätiten liten mus för ca 2 veckor sen. Han verkar först väldigt intresserad av maten och ser ut som han ska hugga, men efter det ryggar han tillbaka och gömmer sig. Han har även huggit och kramat om bytet för att sedan lämna det helt ointresserad... Men när han skulle ta musen så högg han nästan direkt. Värt att nämna är att man måste hålla på i ca 20-30 minuter och jävlas med råttan för att han ska hugga, kanske av ren irritation! Temperatur och luftfuktigheten ligger exakt som den ska, något högre luftfuktighet vid öms. Börjar bli frustrerande att han inte äter som han ska. Han är helt frisk i övrigt utan några problem. Någon som har erfarenhet av liknande?

25
4
pierresjostrom:
Han är strax över 3 år, har haft honom några månader. Funderar på om det just är för att det är vintertid. Han är väldigt aktiv på nätterna och är fortfarande fin i hullet.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag skulle inte erbjuda honom mat varje vecka utan "svälta" honom 1 månad eller 2 innan jag provade igen :)

Som du säkert redan vet är ormar skapta för att klara långa perioder utan föda och dom mår dessutom bra av det emellanåt. 

Lycka till.

25
4
pierresjostrom:
ja jag försökte i början med att erbjuda han mat var tionde dag, men får prova med din metod! Tack! :)

102
1
dragster:
Enda du egentligen behöver hålla koll på är att han inte blir uttorkad. Annars kan dom gå jäkla länge utan käk så länge dom e fina i hullet från början.

25
4
pierresjostrom:
Ja det är jag medveten om :) han dricker vatten ganska ofta, så det är inge problem med det!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild