Bottenmaterial kungsboa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Snaketattoo:

Hej jag undrar vad ni tycker är det bästa bottenmaterialet till kungsboa?

Har testat en hel del olika nu men inte helt nöjd.

Tips välkommnas varmt!

mvh


478
592
Rottenroth:

Har du testat täckbarken ifrån Bauhaus? 5 säckar för 99kr och är inte gödslad! :) Håller fukt bättre än något jag testat iallafall och håller dessutom fräscht längre än något du kan köpa på valfri terrarie affär.


68
66
aajje:
Jag kör pinjebark, exoterras plantation soil och mossa, håller fukten bra och ser snyggt ut :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag använder mig av täckbark och torv i dom flesta terrarium som ska ha fuktigt, använd det i över 10år och är supernöjd. Billigt, snyggt & funktionsdugligt!

Brukar finnas på flera ställen och nu till våren brukar det finnas bra erbjudanden med exempelvis "5 säckar för 139:-"

Visar ett exempel hur det kan se ut nedanför.

46
27
MathiasNordstrom:

Jag kör på exoterra Coco Husk 75% och 25% plantation soil. Ser bra ut och håller fukten kanonbra!

Även lämpligt att man kan köpa in mycket och bara ha i hyllorna, när man behöver byta är det bara att göra nytt. Jag gillar förresten din inredning där Jonas_ ser läckert ut men kan det inte följa med massa insekter när man köper från Tex Granngården m.m? Tänkte utifall man kan få in kvalster, jag vet inte. Frågar dig :D


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Ormkvalster och liknande kvalster/ohyra kan du inte få med täckbark & torv från granngården och liknande, däremot mycket större risk att få det med när du köper från zoo-butiker & liknande då dessa har varit i kontakt med reptiler, oftast, inte alltid såklart :) Givetvis kan små kryp ibland medfölja i säckarna jag köper med det är inte farligt och jag har aldrig haft problem med det.

Dessutom skulle det vara ekonomiskt ohållbart för mig att köpa små dyra påsar från zoohandlare då det går åt stora mängder för mig personligen.


478
592
Rottenroth:
Testade en påse reptibark eller vad fan det hette, kostade 250kr för 5 liter... helt vansinnigt!

Tacka 5 säckar 40 liter gardol täckbark för 99kr på Bauhaus!

305
147
HenkePetersson:
Jag kör med alspån  och fuktlåda med torv och cocosfiber på vintern och pinjebark blandat med torv på våren/sommaren, då pinjebark är en säsongsvara och väldigt svår att få tag på i dom stora mängderna jag behöver.


Till er som använder täckbark, bara för att den är gödselfri är den inte bra att ha då täckbark innehåller gran och är inte upphettad som pinjebarken vilket gör att den utsöndrar terpentin som kan döda din orm om det förvaras i ett dåligt ventilerat terrarium.
Bara en varning!

69
56
Moong:
jag kör på Coco husk fiber blandat med cocosmull + ett lager löv till mina pytonormar, har kört på torv(med lite sand) men tycker det blir för dammigt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild