Daggeckopar men inga ungar... varför?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
11
Flurk93:

Hej!

 

Jag har en fråga till den som kan hjälpa mig bli klokare!

Jag har ett par av Phelsuma.M.Grandis. De är ( och hon var med sin förra hane ) väldigt pratiga, sitter tillsammans och verkar tycka att livet är så bra som en daggecko kan vilja ha det. Men när min hona lägger ägg är det som små slemmiga bollar som de oftast äter upp om jag inte hinner ta bort dem.

Har jag förstått rätt med att dessa små gulaktiga, slemmiga ägg är obefruktade? 

Hon får kalk på allting hon äter och mår toppen för övrigt. Men varför blir det inte några ungar? Har någon något tips om hur man kan göra dem piggare på att para sig eller är det bara tålamod och "rätt partner" som gäller?

 

hoppas någon har svar på mina frågor

Mvh 


35
11
Flurk93:
Hon är 6-7 år, har haft henne seda hon var väldigt liten :) Jag kan höra ibland ( eller nästan vare kväll) hur de pratar med varandra. Hanen verkar väldigt på men min hona blir aldeless mörk och verkar inte tycka om iden än iallafall.

Jag misstänkte att det var så. Djur har ju egna viljor även om man själv tycker att de ska hitta på annat ibland. Jag får vänta och se helt enkelt som du säger. Hoppades bara på att någon hade något mirakulöst smart knep för att få fart på dem xD 

Jag ska prova det som du säger så får vi se om det kanske kan hjälpa.

tack för svaret!

Mvh Lovisa

268
19
Iguania:
Själv har jag hört att man inte ska sära på ett välfungerande daggeckopar pga deras aggresivitet gentemot varandra eftersom det kan sluta med att de inte går att sätta ihop sen igen. Har ju dock aldrig haft någon så jag har ingen egen erfarenhet men det var vad jag har läst iallafall.

35
11
Flurk93:
Jo det kan säkert vara delvis sant, men tror att det beror lite på hur länge och om de kan se varandra eller inte. Det är svårt att säga men de är rättså taskiga emot varandra när de bor tillsammas över lag. Sen tror jag det har lite med vem man sätter in i vems terrarie att göra. Revis och sånt gissningsvis, endel djur är ju lite så. :O
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild