Leopardgeckos gått i vintersömn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

80
2
Progrmor:

Mina två leoasar har fullständigt slutat äta. Senaste de åt var för 2 veckor sedan. De var uppkollade hos veterinären ganska nyss så inget konstigt med dem. 

De är dock väldigt aktiva fortfarande, kommer gärna ut och klättrar upp på min hand för att få komma ut o undersöka rummet.

Området över värmemattan ligger på 35 grader vilket är maxtemp för leosarna.

Kan dem ha gått i så kallat "Hibernation" ändå? (Vintersömn/Dvala). 


1
0
StinaLilja:

Är det en hona och en hane? Mina gjorde lika när de vari parningsfas (för ca fem veckor sedan). När honan hade lagt de första äggen började båda att äta igen. Hoppas att det reder till sig.


80
2
Progrmor:

Båda hanen och honan verkar gjort det. Okej , då kan det ju vara på det viset!


72
15
Linnea:

vintervila inträffar under vintern :) 

nu är det vår, och hanar av många ödlearter slutar helt och hållet äta när de letar honor. tror inte min skink har käkat på den månaden han varit vaken, och han är inte särskilt intresserad av att dricka om han inte absolut måste. 

Kan vara bra att inrätta en vägningsrutin med en elektrisk köksvåg. Under brumation ska ödlor inte minska särskilt mycket i vikt om temperaturen är korrekt, men nrä de letar honor på våren kan det gå åt en del. 
Bra i vilket fall som helst om man misstänker sjukdom, parasiter etc. 


230
22
Nooon:

Jo, de kan ha en viloperiod även om man inte minskar värmen. Min leo har alltid gjort så trots att värmen varit samma året runt. Kanske är det dagsljuset som styr. Kanske är det personligt också - en del leosar dvalar och en del inte oavsett om det är varmt eller inte.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild