Hjälp med Värme och rätt dagslysrör för en skäggis.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
1
Felix:

Jag har ett 120x60x50 terrarium .. det finns så måga lampor o välja på. ist för att slösa massa pengar på 30 lampor så kanske ngn vet vilka jag ska för rätt temp typ. vad för lampor bör jag ha i terrat för att få 40 - 42 grader en sida :) ? 

Asså jag har ju en sun glo på 50 watt precis under ligger platta ölands stenar.. sedan lite längre bort åt sidan sitter 100 w keramik värmelampa. tror ni att detta kommer bli för varmt? har inte hunnit mäta värmen då ja bytte plats.. men vad är gränsen för värmen precis under Sollampan?  

 

Och nu till DE jag mest undrar över. Dagsljusrör de finns massa olika , olika styrkor färgsken osv. jag har ett 10 000 kelvin / T8 lysrör. men det ger inget vidare sken i terrat. mer blått tycker.. 

vet ni något jävligt bra lysrör som är skarpt och ljust som fan passande till en skäggis.

Länka gärna produkten/lysröret så jag kan beställa ett :3 jag hade blivit glad för all hjälp.

 

MvH felix


269
60
Jonas:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=170&p=2

 

ta en titt i min tråd jag frågade nästan samma saker precis för ett tag sen:)

 

står även en jättefin förklaring på hur mycket UV som gavs från vilken lampa:)

 

nu har jag lite högre terrarium än du men ganska liknande men jag hade svårt att få ner den UV som behövs från lysrören till ödlan då som står i min tråd så dör lysrör av ganska fort.


40-42 grader är väll för varmt?:/

rätta mig om jag har fel.

 

jag har iaf värmeslinga på den sidan jag vill ha det varmare medans andra sidan kör jag bar neutralt och ingen exktra värme alls i jag har längst till vänster 39-40 på solpunkten och 26 på dagen på den svalaste punkten.

 

man får trixa lite:) ett tips är att köpa en IR termometer så du kan skjuta exakta temperaturer på den punkt du vill veta kostar 399kr på jula/chlas ohlsson osv:)

finns ganska mycket info om detta i tråden jag pratat med folk om:). välkommen till Skäggislivet dom är bra härliga:)

mvh//Jonas


66
1
Felix:

Jo sant. Mitt terra är ju 50 Cm högt. minimått för en skäggis. jag har en lysrörsarmatur med 2 "spots" Så i ene spoten har jag Reptile glo 10.0 vilket är fär skäggisar eller ja "desert lizzards" och är effektiv upp till 50 CM (20") Så det är perfekt. 

 

i andra spotten där skall jag beställa ett dagsljurrör. kollade lite rundor på nätet o har mejlat lite företag. men har hittat riktigt skarpa dagsljusrör.   

________________"Det var i armaturen"_______________________________________

 

--------------------------Socklarna i terrat----------------------------------------------------> 

I själva de 2 socklarna som hänger i terrat har jag 50 watt sunglo .. och en 100 w keramik värmelampa de hänger ju inte precis på varandra men precis Där jag har solplatsen på öllndsstenarna där hänger sun glo'n och vill säga utanför stenarna hänger värmelampan som står på 24/7 .. 

men just det, byter ut mitt UVB exakt varje år. reptile glo 10.0 dessert varar i ett år :) 

 

Sen den sun glo 50 watt lampan ger ju uva.

 

Skapar en solplats för thermoregulering
Ökar den omgivande luft temperaturen
Stimulerar fortplantings beteendet genom UVA strålar
Kan kombineras med Night Glo eller Heat Glo för en 24 timmars cykel

En lampa speciellt designad som en sollampa för ökenlevande reptiler. Den täta strålen kan riktas precis på en plats för att skapa en solplats. Värmen och ljuset i strålen är förstärkt med 35%, vilket tillåter större avstånd mellan lampa och solplats. UVA (ultraviolet A) ljuset förbättrar reptilers psykologiska välbefinnande.


Så där har jag både UVB / UVA .. men det är bara värmen som är mitt bekymmer. vilket är bäst för just mitt mått. hur fördelar sig värmen i de måttet osv osv :) men i morgon blir de en "mät dag" 


Dock så ska jag beställa dagsljusröret. Och inhandla en massa nya saker :D

 

Vinranka (Kläter gren)  

Primatskalle (Döskalle Exoterras)  

Buffelskalle (Exoterras buffel huvud)  

Abuliton Large (växt)  

Ficus large (Växt)  

Boxwood Bush 27 cm (Växt)  

Exo terra grotta XL (Grotta)

Rådasand (50 kg +)  


Kommer fan bli awesome känner jag på mig, skäggisen kommer stormtrivas, De är härliga djur :)


223
6
Susanne:

Läs faktabladet om skäggagamer här på terrariedjur.se

40-42 grader på ena sidan av terrariet är på tok för varmt. Det kan vara ca 42 grader på SOLplatsen men inte på andra ställen, dock behöver solplatsen inte vara så varm heller. (Eller skrev du fel och menade egentligen solplatsen?)

På natten ska temperaturen vara runt 22°C-25°C - alltlså normal rumstemperatur i de flesta hem. Så då är det bara att släcka ned allt.

 


456
200
isdrake:

Finns tyvärr inte så mycket att göra än att testa sig fram tills det blir rätt. Det kan behövas en hel del meckande innan det blir bra. Ta och testa temperaturen nu och se vad det hamnar på. Och först då vet du om du behöver öka eller sänka temperaturen.

Finns heller ingen anledning att köpa dyra värmelampor i djuraffären. Egentligen går vad som helst bra som t ex vanliga spottar. Det handlar bara om att få till rätt temperatur.

Nu är nog ditt terrarium för litet för detta men sen när du uppdaterar till ett som passar en vuxen skäggis så kan jag rekommendera att du skaffar en kombinerad uv/värmelampa. Dessa ger som det låter både värme och uv. Dels så blir detta lättare än att kombinera värmelampor och uv-rör och dels så ger dom ifrån sig mycket bättre uv än rören.

Det bästa märket på marknaden är Solar raptor. Dom kostar en del i inköp men då får du också riktig kvalité som håller länge. 


456
200
isdrake:

Oj jag såg nu att Solar raptor har kommit även i lägre styrka (jag trodde bara det fanns 160W och 100W). Så det hade kanske varit ett alternativ för dig redan nu. :)

 

 www.herperschoise.se/newsitem.html/nya-lampor?item_id=32


9
15
letripod:

En vanlig spott samt en sånhär www.clasohlson.com/se/Dimmer/Pr362337000 bara lek med den tills du får perfekt temperatur? Bara en tanke!


225
4
ia_:

Det är de som är self ballasted hos Solar raptor som bara funnits i 100 och 160 w tidigare. De andra kräver extern ballast.
Däremot har det kommit en self ballasted i 80w, som såvitt jag vet, bara säljs här än så länge. Eller, ja, börjas säljas snart i alla fall. =)

www.shop.landskoldpaddor.se/cubecart/index.php?act=viewCat&catId=6

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild