Mysksköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
tlundegard:

Hej! Jag funderar lite på att skaffa en mysksköldpadda, men har lite frågor..

Jag har ett 60L akvarium och har fått erbjudande att köpa två Sternotherus odoratus, en 5cm hane och en 7cm hona.

1. Som jag har förstått det så får hanen plats i akvariet nu när han är liten, så får man byta till ett större akvarium sedan när han blir större. Skulle även honan få plats i akvariet? Enligt jordbruksverket så ska vattensköldpaddor upp till 10cm ha minst 0.16kvm vattenyta och 0.03kvm per sköldpadda om de är flera så enligt dem så är det ju okej, men hur funkar det i praktiken?

2. Hur fort växer de? Hanen lär ju inte bli över 10cm på ett bra tag, det är väl inte ens alla som blir så stora? Men hur länge kan man räkna med att honan kan vara i samma akvarium?

3. Hur bra klättrar sköldpaddor? Jag funderar på att göra någon landdel av en glassbytta eller dyl, men hur långt ifrån kanten på akvariet måste golvet på landdelen vara för att de inte ska klättra ut?

4. Varför jag funderar på två sköldpaddor är dels för att jag är rädd att den ena annars skulle känna sig ensam, hur stort behov av sällskap har de? Sedan så skulle det vara roligt att ha två ungefär lika stora så de eventuellt kan få ungar senare :)

Tacksam för svar!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild