Den ultimata gutloadingen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1229
464
leedragon:
finns ingen ultimat gutloadning, kyckling foder är ingen  höjadare om du ska mata vidare, varken det, ellet hund eller  fisk eller katt foder, varjation är viktigast och se till att det innehåller så lite oxalsyra som möjligt.

och morötter ska man ta det lugnt med, det ger inflamerade ledern

163
34
Danne:
Alla säger olika, hehe. Kan man bara mata med grönsaker? Trodde det behövdes något med mycket protein också. Skulle vara skönt om någon gjorde en färdig mix som man kunde köpa.

2048
773
psyjoh:
Jag kör med grönsaker, vetekli, havregryn och sen gillar dem barnens välling...
Om det nu är syrsor vi snackar om.. 

230
22
Nooon:
Jag tänkte bara kommentera det där med proteinet. Som jag skrev i mitt förra inlägg så ger jag mina Dubia lite hundmat. De minsta Dubiorna kastar sig över det direkt. De behöver uppenbarligen proteinet. Det stämmer också med det jag läst om syrsor (...eller var det gräshoppor?) - småttingarna behöver protein men de vuxna byter kostvanor och äter mer annat. Visst skulle de vuxna också äta protein i mängder om det var den mat som fanns. ... men alltså - om man själv äter för mycket protein så får njurarna och levern slita hårt. Var det inte nå´t i tidningarna om det i veckan? Jag har inte läst. Det är inte en ny sanning. Det är väl det som händer med ödlorna också. Lagom är bäst.

1229
464
leedragon:
det som står i tidningar är bara skit, proteinet ska komma från vegetabiliska källor,  det är som sagt variation som är bäst, det skulle vara  ganska ensidigt om man köpte färdigt gjort helatiden

3
0
Ted:
Det är därför hundmat av sämre  kvalite (för hundar) kan vara ett alternativ då den just innehåller en massa spanmål ;)

Jag har för mig att syrsor ganska opportunistiska i sitt födoval i det vilda, mest vegetabilier men även andra insekter om de får tillfälle.

En varierad diet på oilka grönsaker med tillgång till nått torrfoder är helt ok.

163
34
Danne:
Ska kolla på torrfoder av olika sorter. Vad ska det innehålla, och vad ska det inte innehålla? Det är till dubias, som ska matas vidare till fruktätande geckos.

1229
464
leedragon:
har för mig att man ska unvika spanmål, ska läsa mer på det och återkomma. yes men de ödlor  vi har i fångeskap äter nog inte syrsor och dubias hela sitt liv, om de  äter några av dem allts.

11
8
durango95:
Her er en oppskrift jeg bruker til mine fórinsekter så jeg håper dere forstår Norsk, denne oppskriften er beregnet på Kameleonens fórinsekter, men kan brukes til andre reptiler, bare husk å legge til andre ingredienser hvis det er spessielle behov for arten:

1 Pakke morsmelkerstatning (pulver)
1 Pakke tørrmelk
250 gram Solsikkekjerner (uten salt)
250 gram mandler (uten salt)
1 kopp hvetekli
2 kopper havregryn
3/4 kopp Bipollen
1 kopp lucernefrø (alfalfa)
3/4 kopp spirulina (alger)
1/2 kopp Ølgjær
1/2 kopp Kokkos (Kokkos til kakepynt)

Alt dette males i blender og blandes til det har grønnlig pulverlignende substans og kan så gies til fórrdyrene.

Deler av oppskriften er laget av Don Wells, Susan James og Ken Lopes fra Adcham. Jeg har bare gjort noen modifikasjoner, blandt annet tatt ut kattematen på grunn av at kameleoner ikke er fysisk aktive.

Frukt og grønt har også mange vitaminer i seg og gies som supplement til deres veskebehov. Gies mest til mine kakerlakker og gresshopper. Her er et lite eksempel på hva det er av vitaminer osv.
Eble: Vitamin E, C, Calcium
Gulerot: Vitamin A, Calcium
Appelsin: Vitamin E, C Calcium
Hestehov: Vitamin A, Calcium, Magnesium


317
283
panterophis:
den här tråden borde nog flyttas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild