Leopardgecko, HjÄLP!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

173
59
mrvikke:

Hej!

Jag har en leopardgecko hane på ca 6 år och han väger ca 65 gram. Han har sina tillfällen då han äter dåligt.. Vissa veckor äter han bara en syrsa eller Zophobas mask medans vissa veckor äter han flera stycken. Han har lite över 32 grader i den varma delen och ca 22 grader i den kalla delen utav terrariet. Han får kalk varje gång han matas och vitaminer en gång i veckan. Jag undrar om ni har några teorier på varför han äter dåligt ibland och varför han föredrar att äta zophobas framför syrsor? 


229
124
CJBReptiles:

Har du testat att mata utan kalk? Vissa är känsliga mot smaken.


384
18
mr_fan:

precis så här är min skäggagam han vill äta bara ibland men erbjuder han endå varje dag


173
59
mrvikke:

Jag har matat han med samma kalk innan och då har det funkat bra... 

 


173
59
mrvikke:

Hur mycket ska en frisk leopardgecko hane väga? ( på ett ungefär ) 

 


229
124
CJBReptiles:

Okej. Jag hade en smaragdvaran förr som var lite kinking ibland när jag pudrat maten med kalk. När han inte ville ha så tog jag en utan kalk och då åt han oftast. Värt ett försök.


18
6
CaLi:

Hans vikt spelar mindre roll då olika leopardgeckos blir olika stora, om han har en tjock och fin svans så är han i bra form.


173
59
mrvikke:

så man ska inte vara orolig då om han äter lite lite så länge han har en tjock och fin svanns? Antar att alla leopardgeckos äter olika mycket kanske

 


343
119
Salig:

Det är i svansen som fettdepåerna samlas, så tjock svans = bra hull :)


18
6
CaLi:

Han har nog bara gått ner i lite dvalatänk. Dom gör ofta det på vintern och då äter lite mindre. I naturen så dvalar dom alltid. Har han tjock svans så kan han ta ifrån dom fettreserverna om han behöver. Kolla bara så att han inte är förstoppad, du ser och känner det på magen i så fall. Men som sagt troligtvis inget att oroa sig över, inte så länge han äter lite någon gång ibland och har fettreserver.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild