Förslag på lite större ödla (varan, teju etc)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
1
Kiiimpa:

Hej experter!

Jag är lite sugen på att skaffa mig en lite större ödla. Jag har tyvärr inte allt för stor burk. Tanken är att den ska gå i ett 150x60x60 (lxhxb). Har ni även tips på vart man kan köpa dessa är jag väldigt tacksam om ni skriver det också :) 

Egna erfarenheter är väldigt intressant. Gärna bilder :)


238
14
Regnskog:

Pärlödla borde väl funka, aldrig haft en sådan dock.


456
200
isdrake:

Tyvärr  får det inte plats något större i den burken. En taggsvansvaran kan fungera om du får tag i ett litet exemplar, men det är verkligen på gränses. 

 

Vad gäller varaner finns det mindre arter som är lämpligare. V. storri, V. kingorum och V. Pilbarensis. Lättast att hitta i Tyskland antar jag. Storti har jag sett på exposyd en gång dock.

Någon tillräckligt liten teju finns det inte. 


456
200
isdrake:

Ber om ursäkt för det dåliga språket. Sidan fungerar inte så bra på min mobil.


268
19
Iguania:

Är inte ameivor små tejus? De tillhör teiidae så jag antar det, de blir iallafall inte alltför stora och är inte alltför svåra att få tag på heller. Har sett de ett par gånger på Stockholmsmässan och de lär ju vara ännu lättare att hitta på mässor längre söderut.


456
200
isdrake:

Precis amivor tillhör samma familj (tejuödlor / Teiidae) men inte samma släkt. Så det beror väl på hur pass nära släkt TS hade tänkt sig. Amivor är iaf inte vad jag tänker på när jag hör "teju". :)

 

Väldigt snygga ödlor och säkert trevliga att hålla. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild