Min skäggam går konstigt.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

234
49
costanza:

Hej Kan tipsa om ett preparat som är grymt bra, massa mineraler och bra kalk, Miner-All 1, herperschoise har det b.la. Det ska vara det bästa, mycket nyttigheter. För ett antal år sedan sedan hade jag en gammal skäggishona som la obefruktade ägg och blev väldigt svag efteråt, hennes ben hade knappt någon kraft , jag öste på med kalk och satte fast en ny uvb lampa i terrariet och hon blev bättre efter det. Jag kör med en solar glo 125 watt inne i terrariet (30 cm från solplatsen) nu och det har funkat hur bra som helst, inget nät eller hålplåt som tar bort någon uvb.


225
4
ia_:

Det hänger med största sannolikhet ihop med det han redan har i bakbenen. Så det är samma tips som getts tidigare eng kalkbrist alt MBD. Och hos vet kan han få injektion med kalk/antibiotika/vitaminer.


66
1
Felix:

jag har de de kalket :)) 

 

Anders: bara några enstaka gånger lägger han benet/foten så. 


333
97
leolina:

Om du inte redan har det bör du även skaffa ett rent kalkpreparat. Ge multivitamin 2-3 dagar i veckan och rent kalk resten av dagarna. Det är viktigt att UV-källan inte sitter för högt i terrariet men det är du säkert redan koll på. Fortsätt vara noga med matning och kalkning av fodret så löser sig säkerligen problemet vad det lider men det kan ta tid. Veterinärer i all ära men när det gäller en såhär liten unge finns det inte speciellt mycket mer de heller kan göra.


66
1
Felix:

 

Så här lägger han sin fram fot .. men bara ibland :/ väldigt skumt


333
97
leolina:

Det hela är inte speciellt skumt. Ödlan i fråga har fått för dåligt med kalktillskott och dåligt med UV-ljus under sin första tid i livet vilket resulterar i ett skelett som inte utvecklas som det ska. Med rätt omsorg och en skopa tur kan skelettet fixa till sig men det lär knappast ske över en natt eller ens två. Fortsätt att vara noga med kalk och utfodring, mycket annat finns inte att göra.

Sitter UV-källan högt upp i terrariet bör du flytta ner den så den kommer närmare ödlan, 50 cm är t ex ett för stort avstånd. 20-30 cm är bättre.


593
551
Redfoot:

Testa detta som säljs hos sköldpaddsgrejer, ett riktigt bra preparat som verkar snabbare än vanlig pulverkalk.

"Detta preparat som är klassat som veterinärläkemedel kan vara bra att ha hemma för er som har produktiva honor. Vi ger det i munnen med hjälp av spruta.
Ges 2 ml per kg djur.
Hör av er via mail så kan jag ta hem.
Priset hamnar lite över 100."

Postad bild 


333
97
leolina:

Varför trassla till det för sig och dessutom stressa en klen unge som inte ska hanteras mer än absolut nödvändigt? Är "skelettet" på ungen såpass klent som man får intryck av att det är är det knappast lämpligt att hålla fast ungen för att ge droppar i munnen? Rent foderkalk på allt foder i kombination med bra UV-ljus duger gott...


593
551
Redfoot:

Ojdå!! har jag trampat någon på tårna så förlåt, vill man ha snabba resultat och preparat som går direkt ut i skelettet är detta ett alternativ. Har själv använt det och så svårt plågad blev inte patienten.


333
97
leolina:

Du har absolut inte trampat någon på tårna ;) Jag bara ifrågasätter om preparatet är såpass effektivt att det är värt hanteringen av djuret i det här läget?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild