Hjälp en förstagångsägare (kameleont)! :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
0
SaraM:

Hej!

Jag köpte en jättefin liten yemenkameleont för en vecka sedan. Den är ungefär 4-6 månader trodde de i djuraffären. Jag undrar några grejer och finns det några experter här tar jag tacksamt emot olika tips och råd också!

Jo: Den har en väldigt stor hjälm men inga sporrar på hälarna såvitt jag kan se. Är det då en liten tjej? Finns sporrarna direkt från när de föds eller växer de fram..?

Läste här i en tråd att man inte skulle mata foderdjuren med apelsin (då citrusfrukter innehåller ett ämne som kameleonter inte kan bryta ned.) Stämmer det och vad ska man helst mata dem med (foderdjuren alltså)? Har lite havregryn och gurka där i nu.

Är det någon fara att kameleonten klättar i taket på terrariet - är det ett tecken på stress? Har aldrig sett henne/honom göra det innan, idag var första gången.

Har läst en massa och sett på info filmer om just yemenkameleonter innan jag köpte, och att honorna lägger ägg fastän de inte är befruktade. Vid vilken ålder börjar detta? Måste man ha något speciellt bottensubstrat för att de ska vilja gräva ned sina ägg? Jag har finmalet kokosnötsskal. (Har då också läst att om de inte har någonstans att lägga äggen "håller de dem inne" vilket kan vara livshotande.)


Som sagt, ALLA tips och råd emottages tacksamt! :)

 

Sara


270
80
Mjos:

Tror man kan se ganska tidigt om det är en hona eller hane. Så inga sporrar så är det en hona.

Foderinsekterna kan du mata med grönsaker och andra frukter som inte är citrus. Katt, hundmat, kanin/höns-pellets går också bra. Kackerlackorna älskar fiskmat (har ej testat till syrsorna)

Att hon klättrar i taket, vill hon åt värmen? Har du någon värmelampa? Vilken temp. har du under den isf?

Om hon vill börja lägga ägg så börjar hon gräva på botten. Då kan man sätta in en större balja/hink så hon har möjlighet att gräva djupt.

Jag är ingen expert, vad gäller äggläggningen, så är det så att någon säger något annat så kanske det stämmer. 


1159
624
Temla:

Hund- och kattmat innehåller mycket protein (kan inte uttala mej om fiskmat). Jag har för länge sedan slutat att använda det till foderdjur då jag läst på så många ställen att det inte ska vara bra för djuren som sedan ska äta av fodret. 

Gurka innehåller i princip noll näring så det kan du sluta med. Ge dom morötter, zuccini, ruccola och olika frukter. Det finns en jättebra lista här över foder och vad de innehåller som du kan gå efter. 

Är osäker på vad finmalet kokosnötsskal är för något. Huvudsaken är att det håller fuktigheten bra och inte orsakar skada på djuren om det skulle råka äta av det. När det är dags för äggläggning måste du ställa in en stor och djup låda med jord/sand som hon kan gräva in gång i där hon lägger äggen. Täck gärna över så hon känner att hon får vara i fred utan insyn. Vad du än gör, stör henne inte när hon lägger äggen för då är chansen stor att äggen fastnar (hon kommer av sej om hon blir störd). 

Pudra kameleontens foder med ren kalk vid varje matning. Kalk + D3 två gånger i månaden och Multivitamin två gånger i månaden.  

De klänger på det mesta så det är inte så konstigt att hon klättrar i taket. Se över inredningen.. har hon tillräckligt med grenar att klättra i, bladverk att gömma sej bakom? Har hon grenar ända upp i terrariet och lättillgängliga "vägar" åt alla håll? 

Bra länk: www.chameleonforums.com/care/food/ 


16
0
SaraM:

Japp, har värmelampa som står ovanpå, det är runt 30 grader under den och svalare delarna är det 24 ungefär :).

Temla - vet du ungefär när de börjar lägga ägg (och hur ofta de gör det)? Hur vet man när det är dags för att ställa in lådan med sand (när man märker att ödlan börja gräva i substratet)? Samt kommer det synas på henne (att hon plötsligt blir väldigt fet om magen...)?

Ska inhandla lite mer växter och någon mer gren i helgen, hon har rätt bra med grenar men kanske behövs mera :). Köpte Reptivite från djuraffären när jag skaffade henne (www.reptillagret.se/reptivite-with-d3---57g) , de sa att det räckte bra varannan dag ungefär och sen mer sällan när hon blir fullvuxen.


Och just det, bottensubstratet heter plantation soil bara? Beskrivningen var att det var finmalet kokosnötsskal :P.

Tack för era svar :)


270
80
Mjos:

Tack Temla! Tyckte lite synd om trådskaparen som inte fick några svar, så jag ryckte in med mina nybörjar-kunskaper :)  

Jag funderar lite på vad foderdjuren äter i naturen då många säger att de inte bör äta citrus. Jag vet inte om det finns citrusfrukter som insekterna äter i t.e.x Jemen? Ibland funderar jag på om vi inte överdriver försiktigheten lite?? Det är som sagt bara funderingar. Jag ger de inte citrus ändå. De får förvisso kattmat, iaf syrsorna. Nu äter kameleonten mestadels kackerlackor som får annat att äta. Detta är ju himla svårt då alla säger olika om allt vad gäller hur ofta man ska ge kalk/vitaminer etc. Inte lätt att vara nybörjare. :P


270
80
Mjos:

Du kan ha upp emot 40-45 grader under lampan. 30 är lite lite. (vad jag fått lära mig) 

En annan bra lättläst länk;
www.reptisite.se/images/bilder/Faktablad/Jonas/calyptratus%20.pdf


16
0
SaraM:

Okej, då ska jag definitivt kolla upp det där med värmen och fixa det isåfall! :)


1159
624
Temla:

Du kommer märka när det är dags för äggläggning. Lite olika när det händer.. min Jemen lade ägg första gången när hon var ca 8 månader gammal. 

Hon kommer att bli orolig, vanka fram och tillbaka i terrariet, krafsa på rutorna och vill ut för att leta äggläggningsställe. I slutskedet går hon ned på botten av terrariet. Har du tur så godkänner hon lådan du ställt in. Och ja, hon blir tjock om magen också. 

Plantation soil är bra! 

Viktigt.. se till att kameleonten dricker ordentligt! Uttorkning är vad jag förstår den vanligaste dödsorsaken hos kameleonter.  Spraya terrariet rikligt minst 2 gånger per dygn. Eller sätt in ett regnsystem. En dripper är också  jättebra för att stimulera drickreflexen. 


16
0
SaraM:

Oj, men kan det vara på gång redan då kanske? :O Jag trodde bara hon var stressad idag, men idag för första gången har hon klättrat i taket, krafsat på rutorna, och jag hade terrariet öppet ett tag och hon satte sig på kanten, försökte klättra upp längs dörrarna... Såg henne även för första gången gå runt lite på marken... :/

Jag har ett vattenfall och sprayar morgon och kväll :).


42
4
MajaL:

SaraM: Jag har inte så mycket svar på dina frågor förutom det du redan har fått. Jag ville bara påminna att vattenfall samlar mycket bakterier och måste rengöras ofta för hålla kameleonten frisk. Jag ville bara kolla så att du visste om det :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild