Anolis?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
4
N73r:

Har fastnat mer och mer för anolisarna, har har nu tänkt mig att skaffa en grupp typ 1.3 /1.4 .

läste lite på faktabladet och fann mycket nyttig info.. Ni har som dom själv, är det är rolig ödla att titta på ? är det en enkel ödla att hålla? (har haft krävande och svåra ödlor förut så inte för den sakens skull om dom är knepig utan mer om det är mycket pyssel med dom).

Vad säger ni om terrarie till dom ? jag har tänkt att bygga en terrarie hylla med 3 "stora" terrarium där ett av dom ska bli delat på mitten.. och i nått av dom skulle isåfall dom få gå! måtten blir CA 140-180 långt 70 höga och 70 djupa. ett av dom ska som sagt bli delat på mitten.. vad skulle passa dom bäst ?

 


40
3
sandiz:

Hallå där! hehe inte bara jag som är intresserad av anolisar då. Har läst att dom bits tydligen ganska mycket och de kan kännas lite även om dom är små. Annars skulle dom vara som en vanlig ödla lite värme och massa pinnar då de är trädlevadnde. Och storleken på terrariumet tyckte jag lät bra då dom inte blir så stora ca 20cm. De som är lite tråkig är att dom är lite svåra att få tag på, dom gröna är vell lätast sen finns de i brun och blå aktig färg och hanarna är dom som har skölden under hakan om man säger så, men inte honarna och den brukar vara i röd orangefärg.


34
4
N73r:

haha "lite värme och lite pinnar" , vad lätt du fick det att låta ;) Jo faktiskt riktigt fina djur. Jasså? är dom svår att få tag på ? Har dock kommit över ett gäng iofs gröna men det va det jag va ute efter så har inte letat nått mer =)

Att dom kan bitas rätt bra har jag förstått, även fast dom är små. kul med lite humör!


456
200
isdrake:

Vad är det för art du är intresserad av? Vissa arter kan bli ändå upp emot 50 cm långa. Det finns trädlevande anolisar och sådana som är mer marklevande. Så storlek och terrariets utformning skiljer sig en hel del från art till art. 


40
3
sandiz:

hehe jo dom ska vell ha i värme som en kamaleont ca 33 grader.. Jo dom gröna är vell lätast, jag vill häst ha en blå aktig då jag redan har en grön ödla (kameleonten) Jo humör har dom flästa djuren ibland. Alla kan ju inte vara snälla alltid och så är de ju från inevid till inevid så vissa är nog snälla, medans andra kan man inte ens ta på. Härligt att du fått tag på några, själv bara sätt några och då är de andra sidan landet typ. Men fixa lite värme och en vaten spruta om dom flästa har då dom hälst vill drika vatten dropar från löven. Bra med levande växter håller vattnet bättre och syren i terrariumet. :)


34
4
N73r:

tackar! Det är den gröna varianten jag är intresserad av isdrake =)


456
200
isdrake:

Bara för att förtydliga, det är alltså Anolis carolinensis (vars svenska populär namn är grön anolis) du är intresserad av? Det finns nämligen många arter som är just gröna. :P

Vad gäller dina planerade terrarium så fungerar alla (även det du delar på mitten) rent lagligt. Men om du nu planerar att hålla så många ihop så skadar det inte om dom skulle få ett helt terrarium för sig själva. Dom får det antagligen toppen där.

Jag kan förresten varmt rekommendera boken 
Caribbean anoles av Ralf Heselhaus och Matthias Schmidt. Den är jätte bra.


34
4
N73r:

yes det är dom jag menar.. tänkte väll ha 1.3 antagligen.. ska börja bygget idag vart lite förändringar, kommer göra bygget för ödlorna 140x100x70! har det mesta hemma, skruv,lampor,socklar,sladdar, betong,regnsystem,jord, växter så det enda jag behöver är skivor och reglar.

Tror du på vattenfall i terrariet? med en damm som man kan ha små fisk i typ neontetror?

har nämligen en pump som lyfter 140 hemma som bara ligger..


456
200
isdrake:

Du får visa bilder på bygget sen. :P

Vattenfall känns väl lite som en bakteriehärd. Men ska du ändå ha fiskar i är du säkert mer insatt i vatten och vad som krävs för att hålla det rent. Själv så försöker jag undvika allt som har med vatten att göra för jag tycker det verkar så krångligt, hehe.


309
239
Gogs:

Har man bara en bra pump o rening så är det inga problem med att ha vattenfall och en vattendel. Sen kanske man får göra rent det lite oftare än vad man gör med ett akvarium iofs

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild