Keramisk värmare eller värmepanel.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

741
681
Binks:

Då jag inom en viss tid kommer börja stapla mer terrarier på varandra så kommer jag inte kunna ha en stor lampskärm ovanpå terrariet så tänkte jag på någon bättre lösning, och även för framtida terrarier.

Som jag har nu är de alltså ett runt hål i taket med nät fastsatt på insidan och en lampa stående ovanpå med en halogen lampa som ger bra med värme.

Så det jag undrar är vad som kommer funka bäst och om det är värt priset för en värmepanel i taket istället för en keramisk sockel med en keramisk värmare och någon form av bur för att få lite avstånd.

Har själv aldrig provat eller ens kollat så mycket på värmepaneler så vet inte hur bra de är på att sprida värme?

I båda fallen så kommer jag att använda en termostat som har sin sensor på den kalla sidan och ser till så det kommer vara varmt nog där dygnet runt, men kommer då panelen eller värmaren se till så de blir varmt nog vis hot spoten med?


733
295
markusbabs:

Det blir nog lite billigare att köra på panel än keramikvärmare och en bur runt den. Finns paneler för 300-400kr. Keramikvärmare brukar kosta ca 200-300kr + bur.

Beroende på hur stort terrarie du ska ha.

Mvh.


741
681
Binks:

Terrariet i fråga kommer vara 110-120x70x70-80cm (BxDxH).

Ja då jag aldrig känt hur värmen är från paneler så vet jag inte om de bara funkar som grund värme eller om de även funkar som hot spot?

Vart hittar man paneler för 300-400kr och vilken watt är de man ska sikta på?

Jag är inte rädd för att köpa från utlandet.


733
295
markusbabs:

tropic-shop.de säljer billiga paneler.

www.tropic-shop.de/heatpanels-ohne-thermostat-p-2734.html

Lanzo säljer också men dom är lite dyrare.

www.lanzo-herp.de/Heizung

 

Jag kör 70watt panel i 100*60*60 och det funkar klockrent, 30 grader på varma sidan och 25 på kalla. Min lägenhet är väldigt kall, ca 20-22 grader så dom borde funka bättre i ett varmare rum.

 

 


741
681
Binks:

Ja jag kommer köra kabel i botten, men frågan är om man kan lyckas få upp temperaturen på hot spoten till iaf 34grader?


733
295
markusbabs:

Beror ju på hur längt ifrån panelen du vill att det ska vara 34 grader?  Men jag tror att panelen kommer gå på högvarv om det ska vara 34 grader.  Så länge det inte är precis under panelen.


278
122
Snakedude69:

panels are better both quality and price (of electricity)   just need a good thermostat,

 

be this depends on what type of terraium you have as well.


741
681
Binks:

Jo termostat har jag och det ska finnas i burken som ska byggas framåt våren/sommaren.

Ja då det kommer vara värmekabel i botten så kommer de nog bli bra med värme tror ja.

Hade svårt att utläsa trots google translate, men 70w kostade alltså 47Euro ~420:- men vad blir frakten på?

Markusbabs: kör du enbart med panelen eller har du även annan värme?


733
295
markusbabs:

Frakten var inte så dyr när jag bestälde två paneler. kommer inte ihåg hur mycket men.

Jag använder ingen annan värmekälla än panelen. Jag har Trädpyton så har inte så stort behov av bottenvärme.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild