Frakta kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
4
MajaL:

Hej hej! Nu har jag bokat en jemenkameleont som ska hämtas på fredag, frågan är bara hur jag ska frakta honom. I vad ska jag ha honom i och hur ska han hålla värmen? Vi åker ju visserligen bil men jag vill ju verkligen inte att det första som händer är att han blir sjuk.


478
592
Rottenroth:

Hur lång sträcka är det?

Vad för fordon ska du färdas i?


384
18
mr_fan:

hej det bästa är en frigolit låda  och i den så har du ödlan i en lådan och vid det utrymmet som blir över inuti frigolit lådan så tar du med vatten flaskor /cola flaskor som du fyller me vatten hos den du hämtar den hos så det inte blir fö kallt =)


384
18
mr_fan:

varmt vatten


160
91
turboadde:

Ja frigolitlåda/kylväska e ett bra sätt att hålla temperaturen.  

Ta inte för varmt vatten bara.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Glöm inte att en kameleont bör ha en sittpinne i transportlådan :)


3
0
Susanna_w:

Frigolit som redan nämnts och sittpinne. Håll bilen varm så ska det inte vara några problem. Transporterade min jemen ca 40 mil utan problem. 


42
4
MajaL:

tack för era svar! Vi har plastlådor i olika storlekar i garaget, borde hitta någon där som kan passa. Lådorna är i matt plast så man kan endast se ljus eller mörker men jag tänkte täcka över den med något tyg iallafall. Någon frigolit låda har jag tyvärr inte kvar men vi ska ju som sagt åka bil så det borde gå ändå. En gren ska ordnas imorgon samt en växt han kan få klättra på. Jag kommer att ha grenen i ugnen någon timme för att ta död på alla kryp, men borde jag låta barken sitta kvar?

Hur reagerar kameleonten på vibrationerna? Kan han stå på golvet i bilen eller är det bättre att ha lådan i knät?

Susanna_w: Vad skönt att det gick bra, det gör mig lite lugnare ;)


384
18
mr_fan:

jag hade min gren i ugnen den möglade då så skulle rekommendera mer att ta en inte för tjock pinne och lägga den i det varmaste man kan få i badkaret =)


3
0
Susanna_w:

Häll kokande vatten över grenen. :)  Måste dock inflika att grenar ruttnar när man torkar i ugn är väldigt, väldigt ovanligt.  Det ska krävas fukt för att det ska mögla. Antagligen så var grenen för kort stund i ugnen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild