Val av UV/Värme lampor till Grön Leguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
14
ZzaazZ:

Hej det är så att jag sitter här och planerar terrariebygget till min Gröna Leguan, och har fastnat på valet av UV/Värme lampa..

 

Det kommer sitta dags ljusrör i det som lyser upp, men till hotspotsen hade jag tänkt och köra en kombination av antingen Infra värme/Keramisk värme (för att kunna ha på under natten) samt en UV/Värme lamp combo för varje plats.

 

Min fråga nu är det finns lite olika på marknaden, men vilken skulle passa bäst?

Dom jag har kollat på och funderar imellan är:

 

Solar Raptor 70 W

NamibaTerra Replux UV Heat D3 100Watt

ExoTerra Solar Glo 125 Watt

 

Vilken av dessa skulle ni välja och varför just den?

 

Tack för svar

 

Mvh

 


295
270
barkskog:

Med tanke på leguanens längd rekommenderar jag två st Solar Raptor 70 W Flood som samverkar för att ge en större "basking area" med UVB, ljus och värme.

Solar Raptor HID har en bra fördelning mellan UV-mängd och UV-index vilket visar att lampan ger hög andel av den del av UVB-spektrumet som påverkar D3-produktionen. Solar Glo har sämre värden. Namiba har jag inte kollat.

En stor fördel med HID-lampor är belysningsstyrkan som är mycket hög. Våra landsköldpaddor väljer HID-lampor före MV-lampor när dom har valmöjlighet. Jag tror att hög belysningsstyrka är mycket viktigt för solande reptilarter. Solen är mest naturlig.

Rekommenderar också armaturen från Solar Raptor som är lätt att rikta och som skruvas ihop med ballasten.

www.skoldpaddsgrejer.se/shop/32420/art20/h8995/14018995-origpic-beb3e2.jpg

 


101
24
ploa:

Jag är av samma åsikt som Barkskog, jag har testat en del olika uv-lampor, men den jag är mest nöjd med är solar raptor, lite dyrare men de verkar hålla bra. Jag är nöjd med dom, och ska skaffa flera


40
14
ZzaazZ:

Tackar tackar för era svar, Ja det lutade åt dom redan innan från vad jag hört, men alltid lika bra att dubbel kolla en extra gång :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild