Upp i vikt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
25
Dark_Shadow:

Hej. Sen jag skaffade ormarna i Oktober månad så har den gråa majsormen ätit dåligt. Har bara tagit några pinkisar och nån enstaka popcorn men nu sist jag matade tog han en stor mus.

Men eftersom han ätit dåligt så har jag sett att han har blivit lite mager. Nu till min fråga.

Hur lång tid tror ni det tar innan han har kommit upp i normal vikt igen? 


1662
779
fluffis:

Hej!

Hur gammal är majsormen som äter dåligt? Hur mycket väger den? Jag antar att den inte är dvalad/vintervilad? På hösten kan vissa majsormar självmant dra ner på maten om de märker att det börjar bli mörkare och kallare, så det känns inte konstigt. När ormen kommer upp i normal vikt igen beror på hur mycket den äter :) Sen är ju frågan om ormen verkligen är mager, eller rätttare sagt hur mager den är. Ormar har ändå ett rätt stort spann över vad som är "normalt" hull. Är den riktigt smal så kan man stödmata med carnivore care (www.oxbowanimalhealth.com/products/type/detail?object=1609) alternativt trycka i carnivore care i musen för extra energi. Vi får hoppas att ormen fortsätter att äta bra nu när det börjar bli vår :)


109
25
Dark_Shadow:

Ormen blir 2 nu till sommarn och ingen av dem ville dvala fast jag försökte. Den är ungefär 120 lång och tyvär vet jag inte hur mycket den väger för det har jag inte lyckats med. Hugin tycker inte om att man är i han förmycket så jag tar inte ut honom om jag inte måste. Men om jag skulle strycka sidorna på honom så känner man revbenen lite lätt.

Om det är så att han bara drog ner på maten för att det va vinter så får jag ursäkta att jag är lite orolig. Vill bara inte att han ska svälta för det har jag redan varit med om att ett husdjur hos mej gjorde och vi upptäckde det inte förrän det var försent att göra nåt.


1662
779
fluffis:

Rent spontant tycker jag inte att du behöver vara orolig men å andra sidan har jag inte sett ormen. Jag har aldrig hört talas om en majsorm som har svultit sig själv till döds, som varit halvvuxen eller vuxen, inte vad jag kan komma på nu i alla fall. Ormar kan klara sig i månader och till och med år utan mat men det beror på utgångsläget. Hade din orm bra hull i oktober? För i så fall tror jag inte att den kan ha gått ner så mycket i vikt på den tiden att det är fara å färde.

Att dvala/vintervila är inget som ormen själv bestämmer utan det måste man aktivt se till att det händer om man är ägare och vill genomföra. Därmed känns det osäkert hur du har försökt att dvala ormarna.


31
1
RobinF:

Tror inte att det är någon fara, min L.t hondurensis va riktigt kinkig med maten ett tag, ungefär 4 månader. Hon åt en popcorn var 3:e-6vecka som värst när hon skulle äta ca 7e-10e dag, dock utan att markant tappa i vikt. Det är bara att ha is i magen och vänta kanske 5 dagar mellan försöken så man inte stressar upp ormen genom att va där å fresta med musen varje dag. Kan tillägga att jag är relativt ny med ormar och allt vet det innebär så jag överlåtar "faktat" till experterna och bidrar bara med min teori :)


1662
779
fluffis:

Om man vill läsa mer om vintervila/dvalning av majsorm så står det en del nyttigt i faktabladet om majsorm och även i det om svart råttsnok som jag själv har skrivit. Den svarta råttsnoken är väldigt närbesläktad med majsormen och jag vintervilar dem likadant. Man kan även läsa i ett annat forum där det nyligen kom upp en tråd med frågor om dvalning av majsorm: reptiler.ifokus.se/discussions/52e764d4ce12c472aa00035a-dvala-majsorm?discussions-4

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild