Varaner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
2
Herplover:

Hej

 

Har kollat runt på olika sorters ödlor då jag inte får ha ormar för mina föräldrar och inte är särsilt intresserad av grodor eller insekter. Och har då blivit väldigt intresserad av varaner och guld tegu då jag inte är en hel nybörjare på ödlor för jag redan har 2 st och skulle gärna skaffa en. Om någon vet någon bra inte för avanserad sorts varan så tipsa gärna om den. Den behöver kunna leva i ett 140 Lång 60 Bred och 60 Högt terrarium. vet inte om jag kan ha en guld tegu där då jag inte hittat någon bra fakta.


333
97
leolina:

Förmodligen hittar du inget då du söker på ett felaktigt namn? Gissar att du menar Guldteju. Sök efter Guldteju, Tupinambis teguixin, så hittar du mer info :) Arten blir tyvärr för stor för det terrarie du beskriver.

Maxlängd på marklevande ödla till ditt terrarium - 40 cm.
Maxlängd på trädlevande ödla till ditt terrarium - 30 cm (på grund av höjdkravet som finns).

Tyvärr har jag dålig koll på vad det finns för småvaraner, de jag känner till blir alla för stora tyvärr :/


88
2
Herplover:

Ok tack för att du sa det det är ju svårt att hitta fakta om ett djur om man stravar fel. Men kan man inte ha ackie varaner i det hur stort behöver dom.och hur stort behöver en timor varan. Räcker 90 hög?


333
97
leolina:

Som sagt har jag ingen större koll på de olika varanarterna och hur stora de blir men vad jag kan läsa mig till så blir en ackis upp mot 70 cm och då krävs ett terrarie på 1,8 m2...

Här på sidan 43 (trädlevande) - sidan 44 (marklevande) kan du se olika måttkrav för olika storlekar/längder på ödlor:

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Det krävs ganska stora terrarium så fort en ödla blir över 40 cm så har man inte gott om utrymme så kör det tyvärr ihop sig.


456
200
isdrake:

Dom varaner som skulle kunna fungera i den burken är Varanus storri och Varanus kingorum. Även Varanus caudolineatus om du skulle lyckas få tag i en sådan, gissar dock att den kräver en tjock plånbok. Vet inte ens om den finns cb. Men dom två förstnämna är små, inte allt för svåra att få tag på och kostar inte en förmögenhet. 


32
2
teju:

Det terrariet är perfekt storlek för ackie varanr (varanus acanthurus) som är en sorts dvärgvaran de är en av de bästa ödlesorter att ha som husdjur. De är aktiva, lätta att tämja och relativt billiga. (de lever i ökenklimat) de är rätt vanliga på marknaden och jag är förvånad över att ingen redan skrivit det


32
2
teju:

www.ackiemonitor.com/care.html

 

här kan du läsa om dem


333
97
leolina:

Så en ackis blir inte mer än 40 cm lång menar du?


456
200
isdrake:

Varför ingen nämnt taggsvansvaranen är ju för att burken är för liten. :) Men Varanus storri ser i princip ut som en liten taggsvansvaran. Kostar 2500-3000 kr medan ackisen ligger på 1000-1500 kr. Så storri är inte jätte mycket dyrare men betydligt mer lämplig storleksmässigt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild