Min ena sköldpadda biter den andra, vad ska jag göra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Turtleman19:

Hej

Har haft mina sköldpaddor i snart 2 år. De levde ihop innan jag köpte dom. Allt har gått bra tills nu då honan försöker och ibland lyckas, bit hanen. Har förökt skilja på dom men vet inte om det är bättre och låt dem ¨göra upp¨ iställetVad tror ni.....

 

 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Vad är det för art? 

Min erfarenhet (gäller då rödörade vattensköldpaddor) säger att honan ibland kan vara lite hård mot hanen men att det oftast inte är någon fara, det beror ju lite på hur mycket/hårt hon biter osv. om man ska sära på dom eller inte alltså.

Det kan vara så att det är så att hon tycker att hanen är på henne (vill para sig) för mycket och därför säger ifrån och då kan en lösning vara att skaffa en eller flera honor till (förutsatt att man har utrymmet osv. förstås), så att hans närmanden sprids ut på flera honor och inte bara en som känner sig trakasserad :-). Viktigt att storlek på de honor man i såfall köper är någorlunda lika i storlek som de sköldpaddor man redan har. 

Det kan ju vara så att de behöver mer utrymme att röra sig på också så att de inte måste "vara på varandra" hela tiden.

Lycka till med dina sköldisar :-)

Mvh/Animallover_1984


197
14
SibiriskTiger:

Jag har haft ett liknande problem.

Jag har en falsk kartsköldpadda hane som jag nu haft i ca 13 år och som förut bodde ihop med en Reeves kärrsköldpadda hona. Allt gick superbra i flera år till honan hade vuxit om hanen. Då började hon jaga och bita honom vilket tyvärr resulterade i att hans baktassar har tog skada. Jag särade på dem och sålde tillslut honan och sedan dess har min hane fått leva ensam och trivs superbra med det.

Att låta dem "göra upp" har jag aldrig hört att sköldpaddor gör, så mitt tips är nog att sära på dem helt och hållet.

Är det vatten- eller landsköldisar? Är det samma art och vad är det för art?


593
551
Redfoot:

För att komma med några rekommendationer så behöver man veta vilken art det rör sig om.


2
0
Turtleman19:

Men tack för svaren! Ja det verkar som om dom kommer att få leva separerade nu.. Lite tråkigt tycker dom nog att det är... Det är vattensköldpaddor gulbukade... Då tänker jag inte prova att sammanföra dem nå mer gånger förutom när de är utanför terrariet... Blev bara lite förvånad att det helt plötsligt hände.. honan bet tag i hanens bakben å högg sedan mot huvudet flera gånger men på golvet går det bra....


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Gulbukade är ganska lika rödörade så mina råd fungerar nog där med. Det är inte nödvändigtvis så att du måste ha dom separerade, men som sagt så kan det vara så att hon tycker att han är lite "jobbig" och då kan flera honor hjälpa. 

Hur stort är akvariet? 

Mvh/Animallover_1984

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild