Tropfrog skrev:
För mig låter det som att du förväxlar två olika beteenden vid två eller flera lika tillfällen.
Som jag tolkar det så såg du honom ejakulera en gång när han var i sitt terrarium. Det är sannolikt inte första gången han ejakulerade, bara första gången du såg det. Att det skulle ha med dig att göra är helt uteslutet.
När du hanterar honom så biter han dig för att han inte vill bli hanterad. Det har inget samband med ejakuleringen. Att han håller fast och inte släpper taget är sannolikt för att ett fall skulle göra mycket ont och skada honom. Sluta hantera.
Mvh
Magnus
Det är en rimlig poäng att det hade varit obra att falla från höjd. Emellertid, vad jag har hört så är det snarare ett problem att de hoppar när de är rädda, varför jag rutinmässigt sitter ner med honom lågt och stilla när jag matar honom. Det var hos veterinären jag första gången såg honom flykträdd. Han hoppade och sprang och jag kunde inte få honom lugn. Hemma har jag bara observerat den effekten när jag först provade en handske och hade en svart. Den skrämde honom så att han gömde sig och inte ville komma ut på två veckor. Jag har också upplevt honom bita defensivt en gång, då jag slant när jag gjorde nåt i buren och råkade peta till honom. Minns inte vad det var men minns att jag tyckte det var rimligt av honom att säga ifrån. Det var ett snabbt hugg. Samma snabba hugg man ser honor göra när de inte vill para sig. Det är distinkt annorlunda från den dansande låsningen hanen gör, som är vad jag upplever. När han är ute är han fri att röra sig som han vill, annat än på min rygg då det känns osäkert att inte kunna se och nå honom väl. Eller upp på huvudet vill jag heller inte ha honom. Ibland blir han trött på att jag trugar med maten, eller få syn på något (vanligtvis mitt tangentbord) som intresserar honom. Då kan han ta ett skutt bort, men stannar där. Han är inte svår att plocka upp i något läge, och det behövs lite övertalning för att få honom att gå tillbaka in i buren. Ibland springer han bort uppför min arm ett par gånger tills jag lyckats få honom att bli intresserad av sitt hem. Inget av detta är tecken på nåt starkare obehag. Gör jag nåt han inte gillar flyttar han på sig. Hans bitande sker innan och/eller efter ätande också. Inte direkt ett stresstecken att äta. Jag är inte under illusionen att det är mig som person han är attraherad av. Jag tror bara att ett varmt finger är likt nog i hans lilla hjärna. Fast både han och andra exempel jag sett verkar särskilt förtjusta i den köttigare mjukdelen i basen av tummen av nån anledning. Det har hänt enstaka tillfällen att han ejakulerat på mig efter att han har bitit klart. Jag har inga som helst bevis som talar emot min teori, men känner inte att det finns någon chans att övertyga någon annan så att jag kan få ett svar på frågan. Det bästa svar jag hört, annorstädes, är att det har att göra med klimatet i buren och om det signalerar parningssäsong. Jag har dock inte kunnat hitta en källa på vilka parametrar som säger varken det ena eller det andra, så jag får väl experimentera lite på egen hand