Vad kan vara bra att veta om kp? Finns det andra bra ”nybörjar” ormar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Fadeswe01:

Jag har en majsorm just nu som jag haft i flera månader, och jag älskar henne massvis, hon är jätterolig att hantera och hålla, ha runt nacken eller bara sitta med i sämgen eller när man ser film. Hon har verkligen gjort så jag fått upp intresset mer för ormar. Har börjat fundera på att skaffa en till orm, gärna typ kungspyton eller liknande, ingen orm som blir sådär mega stor. Vilka grejer kan vara bra att veta? Har koll på temperatur, fukt, terrariestorlek osv osv, alla gruder.

Så undrar vilka grejer kan vara bra att veta som man ofta inte får veta genom videos och googling? 

Finns det någon annan ormtyp som skulle passa som jag kan läsa på mer om och kika efter? Skriv gärna allt vad ni kan komma på! 

Även allmäna tips då jag är relativt ny till ormar, men målet är att i framtiden kunna ha flera st! 

6179
4725
Tropfrog:
Jag tycker inte att du skall hantera din massor som ett keldjur. Jag förstår att du mår bra av det, men det är inte bra för ormen.

Mvh
Magnus 

11
2
Fadeswe01:
Jag gör det såklart i korta stunder och bara när hon kommer fram ur terrariet, hanterar inte henne massor, oftast blir det kanske en gång om dagen om ens de, nu inte på över en vecka pga öms, så skulle inte alls säga att jag hanterar henne för mycket :)

Mvh Tea

6179
4725
Tropfrog:
Fadeswe01 skrev:
Jag gör det såklart i korta stunder och bara när hon kommer fram ur terrariet, hanterar inte henne massor, oftast blir det kanske en gång om dagen om ens de, nu inte på över en vecka pga öms, så skulle inte alls säga att jag hanterar henne för mycket :)

Mvh Tea

Hade du skrivit en gång i månaden hade jag kunnat luta mot att hålla med om påståendet att det inte hanteras för mycket. Varje dag eller ens varje vecka är förkastligt.

Kungspyton är en orm som alltid skall ha varmare och fuktigare än rumsmiljö. Förutom själva stressen av att bli hanterad så kommer också en förhöjd risk för luftvägssjukdomar vid hantering som inte är riktigt lika tydligt för majsorm.

Mvh
Magnus 

11
2
Fadeswe01:
Isåfall så gör över 95% av de som har/haft ormar fel, men jag ska ta åt mig av det du skrivit och ha de i åtanke 

6179
4725
Tropfrog:
Då tror jag att du är i helt fel sällskap.

95% av de ormägare jag känner håller inte på att hantera sina ormar i onödan.

100% av de giftormsägare jag känner hanterar aldrig sina ormar.

Mvh
Magnus 

11
2
Fadeswe01:
Har inga i mitt sällskap som håller på med reptiler eller ormar, utgår ifrån dom sidor jag läst på och alla youtube videos jag kunnat hitta. Ingenstans hittar jag där dom menar på att det ska vara farligt eller dåligt att hålla på med sin majsorm 1-3 gånger i veckan i ca 5 till max 10 minuter per gång. Giftormar förstår jag absolut! Ser varierar det ju från person till person hur mycket man tycker det är lämpligt att hantera sin orm, och där anser jag att det är helt okej att jag tar ut henne korta stunder nu å då, medans vissa anser att man inte bör plocka ut sin orm alls, och båda delar är helt okej :) Tack för din feedback

6179
4725
Tropfrog:
Jag gissar att du tittar på mycket amerikanska youtubers? Deras djurhållning håller en nivå långt under vår. Dessutom blir det inte jätteroliga youtube videos om man bara visar stillaliggande ormar i sina terrarium. Själva formatet snedvrider bilden.

Om du vill fördjupa dig i hur svenska reptilägare ser på ämnet så finns det en bra tråd här:

www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

Om du inte orkar läsa 500 inlägg så kan jag samanfatta:

Motståndarna är de som har längst erfarenhet och kunskap. De bygger sina argument på välkänd kunskap och fokuserar på djurens bästa.

Förespråkarna är folk med i genomsnitt mycket mindre erfarenhet och de bygger sin diskussion på rent känslomässiga och egoistisks argument.

Frågan är i slutändan varför man håller på att hantera sina reptiler? Det handlar inte om vad man tycker och att det är ok att tycka vad man vill. Det handlar om vad djuren tycker. Hur hanteringen påverkar dem.

Mvh
Magnus 

6179
4725
Tropfrog:
För att svara på ursprungsfrågan så har kungspyton en besvärlig vana att matstrejka långa perioder, ibland månader. Det brukar vara stressande för nybörjare.

Mvh
Magnus 

11
2
Fadeswe01:
Okej tack! Vad vet du om tryksnokar? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild