Hjälp mig att utvärdera mitt terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
PalleP:

Hej! 

har en dvärgskäggis som sovit sen november. Har varit vaken några timmar här och där, ätit och druckit, bajsat nån gång för att sen sova vidare. Jag försöker felsöka ifall terrariumet har nåt som gör att han inte vill vakna. 

snälla hjälp mig med tips om jag kan göra något?

har uvb-lysrör 12%, 75 w intensiv basking spot-värmelampa som sitter i skärmen. Sen har jag två led-light ramper för allmänbelysning, men har bara ena tänd på varma sidan.
fukt ca 30-40% på den svalare sidan, torrare på varma sidan. 

ca 40 grader på varma sidan, ca 29 grader på svala sidan.
tacksam för tips!  1045361_cmudivqyrayiymljnbyp.jpg

Medlem i SkHF
1360
1603
NellyNiklas:

Hur mäter du temperaturen på kalla och varma sidan samt med vilket utrustning? 

Hur långt är avståndet mellan UVB lysrör och solplatsen under röret?

Vad är effekten på lysröret (UVB)?

Mvh
Niklas

8
1
PalleP:
NellyNiklas skrev:
Hur mäter du temperaturen på kalla och varma sidan samt med vilket utrustning? 

Hur långt är avståndet mellan UVB lysrör och solplatsen under röret?

Vad är effekten på lysröret (UVB)?

Mvh
Niklas

Tack för att du svarar!

Jag har analoga termometrar på väggarna och digitala termometrar som mäter värme och luftfuktighet. De står på bottenmaterialet.
1045361_ywivmjifmiiczevjppgu.jpg
Det är 38 cm mellan uvb-röret och solplatsen (uppe på granitskivan). 

den är t-5 uvb-lysrör 12%. 

Något jag bör göra om?

Med vänlig hälsning,
paulina

Medlem i SkHF
1360
1603
NellyNiklas:
PalleP skrev:

Tack för att du svarar!

Jag har analoga termometrar på väggarna och digitala termometrar som mäter värme och luftfuktighet. De står på bottenmaterialet.

Det är 38 cm mellan uvb-röret och solplatsen (uppe på granitskivan). 

den är t-5 uvb-lysrör 12%. 

Något jag bör göra om?

Med vänlig hälsning,
paulina

Ok, har du digital termometer på väggen vid solplatsen? Ta gärna en bild och visa exakt hur/vart den sitter.

Jag har en misstanke om att den visar fel. Den visar en högre temperatur är vad det egentligen är på solplatsen. Istället visar den termometerns egna temperatur. 

har du tillgång till en IR-termometer? Om inte så rekommenderar jag starkt att införskaffa en sådan. Finns på Biltema, hurnbach mfl. för en hyfsat billig peng. 

Den kalla sidan är nog mer korrekt, men jag rekommenderar att placera termometern i skuggan. Då får du en mer korrekt temperatur.

Mvh
Niklas

8
1
PalleP:
NellyNiklas skrev:

Ok, har du digital termometer på väggen vid solplatsen? Ta gärna en bild och visa exakt hur/vart den sitter.

Jag har en misstanke om att den visar fel. Den visar en högre temperatur är vad det egentligen är på solplatsen. Istället visar den termometerns egna temperatur. 

har du tillgång till en IR-termometer? Om inte så rekommenderar jag starkt att införskaffa en sådan. Finns på Biltema, hurnbach mfl. för en hyfsat billig peng. 

Den kalla sidan är nog mer korrekt, men jag rekommenderar att placera termometern i skuggan. Då får du en mer korrekt temperatur.

Mvh
Niklas

Tack Niklas! Den termometern har har på väggen är analog, sen har jag den digitala termometern på sanden strax bredvid solplatsen. 

jag funderar dock på om det kan vara för varmt? Läste att de gräver ner sig när det är för varma temperaturer. läste här på skötselråden att den varma sidan kan vara mellan 30-40 grader. 

jag ska köpa en ir-termometer och mäta ännu noggrannare.
köpte också en dimmer till värmelampan så att jag kan justera värmen. Sänkte något för att det var uppe i 43 grader på den varma sidan. 

Gandalf ser välmående ut i övrigt, men vill försäkra mig om att han har det bra. Vore kul om han vaknade nån gång! 

Medlem i SkHF
1360
1603
NellyNiklas:
PalleP skrev:

Tack Niklas! Den termometern har har på väggen är analog, sen har jag den digitala termometern på sanden strax bredvid solplatsen. 

jag funderar dock på om det kan vara för varmt? Läste att de gräver ner sig när det är för varma temperaturer. läste här på skötselråden att den varma sidan kan vara mellan 30-40 grader. 

jag ska köpa en ir-termometer och mäta ännu noggrannare.
köpte också en dimmer till värmelampan så att jag kan justera värmen. Sänkte något för att det var uppe i 43 grader på den varma sidan. 

Gandalf ser välmående ut i övrigt, men vill försäkra mig om att han har det bra. Vore kul om han vaknade nån gång! 

Visst är det så att agamer går ner i hålor (i vilt tillstånd) när värmen är som mest, vilket även sker fångenskap klart. 

Men, utifrån det du berättat om termoetar och deras placering så gör jag fortfarande antagandet att temperaturerna som de anger är missvisande. När du införskaffat din IR termometer så kan du enkelt dubbelkolla temperaturen på stenen vs. temperaturen som termometern anger.

Av de olika temperaturerna som mäts så är det främst den kalla sida som är mest intressant. Givetvis är det viktigt att temperaturen på stenen inte når temperaturer som orsakar brännskador eller annat, men toleranserna är större än för kalla sidan. 

Att "dimma" ner en glödtrådslampa för att nå önskade temperaturer är dessvärre inte en bra lösning. De våglängderna som avger IR (infraröd värmestrålning) är relativt låga i förhållande till de våglängderna som avger det visuella speckeumet och genom att dimma så gör man lampan meningslös. 

En bättre lösning är att låta lampan gå på full effekt och istället justera effekten på lampan (watt) och/eller justera avståndet mellan lampa och solplats.

Önskar du kontinuerligt avläsa temperaturen på solplatsen eller temperaturen på stenen tex. (Funkar bäst för tunnare, jämntjocka  stenar) så kan du limma fast ett aluminiumrör på undersidan av stenen, täppa igen ena röränden och placera givaren till en digital termometer i röret. Exempel:

1011297_xwaxfmkfcqhdiemghwrg.jpg

Edit. Jag läste precis igenom ditt första inlägg i tråden och att det är 29 grader på kalla sidan. Detta låter ganska högt i mina öron. Har du möjlighet att sänka den temperaturen något så gör gärna det. Hur ser ventilationen ut i terrariet? Storlek och placering?

Mhv
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild