Bioaktivt för dabbagam/uromastyx?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
1
Dragonite:
Hej!

Tips på hur man skapar bioaktiv mijlö med dabbagamvänliga växter? Vilka växter, bottensubstrat etc?

/Lucas

6107
4665
Tropfrog:
Du är medveten om att dabbagamer äter växter?

Mvh
Magnus 

3
1
Dragonite:
Jag vet mycket väl att de äter växter, dock sett att en del gjort bioaktiva miljöer för dem med t.ex. svärmors tunga. Skulle vara kul med tips om hur man skulle tänka? Visst kan man sätta in några sådana, men osäker på hur en badagam reagerar på eventulla gödningar och sånt som kan finnas i plantan även om man tar bort all jord innan.

121
87
Nickesnoken:
I bioaktiva terrarium brukar man nyttja hoppstjärtar och isopods. Problemet är att dessa djur vill ha fukt och dabbagamen lever i torr ökenmiljö. 

6107
4665
Tropfrog:
Dragonite skrev:
Jag vet mycket väl att de äter växter, dock sett att en del gjort bioaktiva miljöer för dem med t.ex. svärmors tunga. Skulle vara kul med tips om hur man skulle tänka? Visst kan man sätta in några sådana, men osäker på hur en badagam reagerar på eventulla gödningar och sånt som kan finnas i plantan även om man tar bort all jord innan.

Jag vet inget om de äter svärmorstunga, men jag googlade och det är rätt så många som menar att de gör det.

Alla växter behöver näring. Det finns näring i alla biotoper på jorden. Djur lever där växter lever.

Mvh
Magnus 

188
269
Akesson:
Rent teoretiskt så kan du absolut skapa en bioaktiv miljö för dabbagamer. Problemet är knappast att dom käkar växter, den stora utmaningen är att skapa microklimat i så pass torr miljö.
Men med tillräckligt substratdjup för olika skikten av nödvädiga substrat etc så går det att genomföra men det är långt ifrån enkelt.
Växter får man ju välja med omsorg och med förståelsen om att djuret mycket väl kan komma att käka av dom och med det förstöra dom.
Svärmorstunga är väl ett utmärkt exempel på växt för detta ändamålet, jag skulle förmoda att dom inte hade gått loss på den växten så pass och om dom gör så är den fullt ätbar.

Lycka till

Mvh
Anders

3
1
Dragonite:
Nickesnoken skrev:
I bioaktiva terrarium brukar man nyttja hoppstjärtar och isopods. Problemet är att dessa djur vill ha fukt och dabbagamen lever i torr ökenmiljö. 

Med bioaktivt mena jag växter, finns inga skäl att behöva introducera organismer motsvarande hoppskjärtär etc.

6107
4665
Tropfrog:
Det var första gången jag har hört om bioaktivt utan städpatrull. Jag skulle nog inte kalla det bioaktivt då faktiskt.

Men då är det ju enkelt. Sätt in några sansiveria och se om de får vara ifred. Försvinner de så är de ju också mat och det går alltid att köpa nya. Var bara noga att välja arter som inte blir högre än ditt terrarium och försäkra dig om att inga bekämpningsmedel använts i produktionen. Att köpa från hobbyodlare är nog lättaste sättet att hitta rätt växter.

Mvh
Magnus 

6
3
Perra73:
Det går att ha bioaktiva arida miljöer. Växter så som Opuntia cochenillifera, Portulacaria afra, Carex buchananii fungerar bra i dessa miljöer. Även kryddor som Timjan, Mynta och Oregano fungerar. Vill du ha rengörare så fungerar det med gråsuggor som Porcellio magnificus eller Porcellio hoffmannseggi som bara behöver ett fuktigt hörn. Dom behöver torr miljö för att trivas. Hoppstjärtar kommer också att fungera, då dom oftast anpassar sig. Samma typ av hoppstjärtar som lever i tropiska miljöer lever även i Arizonas öknar.
Som subrat kan du blanda kompostjord (gödselfri jord), sandlådesand och grus och toppa med lite större stenar, 5 cm storlek typ. 

6107
4665
Tropfrog:
Dabbagamer kommer att älska både opuntia och portulacaria. Det är typ favoritmat. Men att stoppa in dyra växter och gråsuggor som blir uppätna direkt gör knappast terrariet till bioaktivt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild