CrossroadReptiles har en poäng.
När man besvarar enkäten känns det som att svaren man ger kommer att bli missvisande och tolkas ur kontext. När jag köpte min ögonfransgecko fick jag inte information om minsta tillåtna terrariestorlek, men det var eftersom jag redan berättat för säljaren att jag hade ett 90x45x90 vilket var betydligt större än nödvändigt. Kryssar man i "Nej, jag fick inte information om minimimått vid köp", vilket vore det korrekta svarsalternativet, låter det betydligt värre.
Presenteras sedan statistik som "80% av köpare fick inte information om minimimått vid köp" eller liknande från undersökningens resultat så låter det illa, men i själva verket hade jag spontant gissat majoriteten av personer som hänger på forum som dessa främst är köpare som redan är uppenbart välpålästa innan köpet (som i fallet ovan), vilket lär påverka hur mycket säljaren känner sig tvungen att berätta. Välpålästa köpare kan alltså bli mer sannolika att hitta enkäten än folk som köper en ödla som en "kul grej". Det är inte meningen att döma ert arbete innan ni ens fått chansen att presentera erat resultat, men ni kanske ser varför jag blir lite orolig när jag besvarar enkäten.
Likaså, när ni frågar ifall informationen man eventuellt gavs stämde väl överens med minimikraven i L80 så kan man inte framföra huruvida de måtten man rekommenderades var mycket mindre (vore "stämmer dåligt") eller mycket större (skulle också kunna kallas "stämmer dåligt", fast på ett mycket positivt sätt) än minimimåtten, och dessutom finns det inget alternativ för om man inte fick information vid köpet alls.
Sen insåg jag halvvägs in i enkäten att den bara gällde djur från djuraffärer (det stod ju i inlägget och startrutan, men inte i någon kryssruta i början av enkäten, där skulle jag ju bara utgå från reptilen jag köpte senast så då gjorde jag det och glömde bort djuraffärsbiten).
Lycka till med arbetet!