Tacksamma för enkätsvar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
5
RebeccaMatani:

Hejsan, här kommer en påminnelse om att ni gärna får hjälpa till att svara på vår enkät.
Enkäten stänger nu på måndag 16/3-26 och vi är väldigt tacksamma för alla svar vi får in!

Tack på förhand och trevlig helg☺️
Mvh,
Rebecca & Eira
—--------------------

Hej alla reptilägare! 

Vi heter Rebecca och Eira och är studenter vid djursjukskötarprogrammet på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
Vi skriver just nu vårt kandidatarbete i djuromvårdnad där vi vill undersöka vilken information djuraffärer ger till djurägare vid köp av en reptil.
För att undersöka detta har vi utformat en enkät.

Är du över 18 år och har köpt en orm, sköldpadda eller ödla från en djuraffär får du väldigt gärna svara på vår enkät! Alla svar kommer självklart att vara anonyma.
OBS! Om du har flera reptiler inköpta från djuraffärer vid olika tillfällen ber vi dig att svara utifrån den senaste reptilen du köpte.  

Enkäten består av mellan 13-17 frågor och tar ungefär 5-10 minuter att utföra. Tänk på att inte skriva namn eller andra personuppgifter i fritextfälten!
De frågor du kommer få svara på kommer att skilja sig beroende på vilka svarsalternativ du väljer.

Länk till enkäten: 
netigate.se/ra/s.aspx?s=1301705X539698580X27803

Glöm inte att klicka på "Avsluta" eller "✔️"-symbolen i slutet av enkäten för att skicka in den.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Rebecca & Eira

71
81
CrossroadReptiles:
Jag tror att det kan hjälpa till med svarsfrekvensen om ni förklarar vad som är syftet med studien. Vad är det ni vill titta på och varför? Har ni någon hypotes ni utformat undersökningen efter? Det är lätt att bli misstänksam mot syftet med olika undersökningar när man inom den här hobbyn lätt kan uppleva att olika myndigheter och djurrättsorganisationer "jagar" oss.

Medlem i SDS
3233
1985
EmanuelKarl:
CrossroadReptiles har en poäng.

När man besvarar enkäten känns det som att svaren man ger kommer att bli missvisande och tolkas ur kontext. När jag köpte min ögonfransgecko fick jag inte information om minsta tillåtna terrariestorlek, men det var eftersom jag redan berättat för säljaren att jag hade ett 90x45x90 vilket var betydligt större än nödvändigt. Kryssar man i "Nej, jag fick inte information om minimimått vid köp", vilket vore det korrekta svarsalternativet, låter det betydligt värre.

Presenteras sedan statistik som "80% av köpare fick inte information om minimimått vid köp" eller liknande från undersökningens resultat så låter det illa, men i själva verket hade jag spontant gissat majoriteten av personer som hänger på forum som dessa främst är köpare som redan är uppenbart välpålästa innan köpet (som i fallet ovan), vilket lär påverka hur mycket säljaren känner sig tvungen att berätta. Välpålästa köpare kan alltså bli mer sannolika att hitta enkäten än folk som köper en ödla som en "kul grej". Det är inte meningen att döma ert arbete innan ni ens fått chansen att presentera erat resultat, men ni kanske ser varför jag blir lite orolig när jag besvarar enkäten.

Likaså, när ni frågar ifall informationen man eventuellt gavs stämde väl överens med minimikraven i L80 så kan man inte framföra huruvida de måtten man rekommenderades var mycket mindre (vore "stämmer dåligt") eller mycket större (skulle också kunna kallas "stämmer dåligt", fast på ett mycket positivt sätt) än minimimåtten, och dessutom finns det inget alternativ för om man inte fick information vid köpet alls.

Sen insåg jag halvvägs in i enkäten att den bara gällde djur från djuraffärer (det stod ju i inlägget och startrutan, men inte i någon kryssruta i början av enkäten, där skulle jag ju bara utgå från reptilen jag köpte senast så då gjorde jag det och glömde bort djuraffärsbiten).

Lycka till med arbetet!

71
81
CrossroadReptiles:
En poäng som Emanuel är inne på är att många som är aktiva på det här forumet ofta är (för säljaren uppenbart) pålästa om den art de vill köpa. Det är ju också så att många här främst köper djur av andra hobbyuppfödare (som Emanuel också är inne på). Säger bara detta för att det kan vara bra att tänka på när ni tittar på svaren. Jag utgår från att ni även lagt ut denna undersökning på andra ställen. Om ni kan göra skillnad på från vilket forum/grupp svaren kommer ifrån så kan det ju vara intressant att analysera eventuella skillnader.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild