Placering av ventilation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
25
Tocos:

Ursäkta den dåliga bilden!!

Tänkte ta mig i kragen och bygga ett "höghus" terrarium med 3st på höjden.

Jag tänkte eventuellt klämma in det i ett hörn hemma i vardagsrummet, men hur gör man då med placering av ventilation. Som ni ser på den vackra bilden ovan så funderar jag på att sätta ventilgaller på varsin sida av glaset på framsidan. Är det någon här som gjort så eller kan dela med sig av för och nackdelar med detta. Eller kan man ha ventilgaller på ena sidan glaset och det andra ventilgallret på ena gaveln?

På sikt kommer det att bo en Rutpyton i ena, en blodpyton i det andra och i det tredje vet jag inte än.

 

MVH Tommy


1662
779
fluffis:

Jag har också terrariebyggen på höjd i hörnor. Det jag har gjort är att jag har lämnat en decimeter på varje sida och så har jag ventilationsöppningarna på kortsidorna. När det gäller liggande terrarier så förespråkas det om att ventilationsöppningarna ska vara mittemot varandra för att få en lagom luftgenomströmning. På ena sidan där luften är tänkt att gå ut ska öppningen sitta långt upp och på andra sidan inte nedanför hälften. I den här tråden har peter54 en beräkningsmodell: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1024&p=2.


64
25
Tocos:

Tack för ditt svar. Terrariet jag har idag är byggd efter Peter54 modell. Men för att kunna bygga så stort som möjligt tänkte jag om det var ok att placera ventilationen på ett annat sätt.


17
1
gubbunge:

ska du ha en fuktig burk så bör du ha ventilation strax över bottenmaterialet. Koldioxiden som bildas är ju tyngre än syre och rinner inte ut om du har det högt utan ligger kvar.Jag bygger mina burkar så, högt på ena sidan eller nättak och lågt på andra då får du en bra genomströmnig på luften.


230
22
Nooon:

Jag har ett sånt terrarium. Det har nättak. Det andra terrariet har jag ventilation längs hela framsidan under glasen och i längdledd i taket - både mot framkant och bakkant. Co2 kan rinna ut och det blir en stillsam luftström i hela terrariet med varmluft som stiger. Inget direkt drag eftersom ventlationsytorna är så utbredda.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild