Exo terra ultrasonic fogger beter sig mysko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

343
119
Salig:

Tja!

 

Har en exo terra ultrasonic fogger som är knäpp. Den sitter ikopplad till en timer och fungerar som min luftfuktare till mitt terrarium, men har nu nästan ballat ur helt. När timern går igång sätts foggern igång, stänger av sig, sätts igång, och sedan stänger den av sig helt. Detta händer också när jag sätter den i ett annat eluttag. MEN när jag plockar in den i köket för att visa hur den beter sig så fungerar den klanderfritt! Jag kan inte tänka mig att detta är membranet, eftersom att den helt plötsligt valde att fungera igen. 

 

Någon som har en aning? Jag känner mig helt lost.

 

Mvh


40
15
porcelain:

Hur gör den om du tar bort timern när den sitter i terrariet (samma eluttag som du brukar använda)? Samt har du koll att det finns tillräckligt med vatten? Nu minns jag inte exakt hur mycket man ska ha, men har för mig att det ska vara ett visst antal centimetrar mellan fogger och vattenyta. 


343
119
Salig:

Den gör likadant. Sätts på någon sekund, stängs av, sätts på, och stänger sedan av sig helt. Jag har ett vattendjup på ca 6,5 cm, och den har arbetat utan problem på det djupet i över en månad. Som sagt så ballade foggern ut även i ett vanligt eluttag utan timer, men när jag senare skulle visa (med samma vatten och vattendjup) så fungerar den normalt. :/ Vattnet är kalkfritt kan jag ju också nämna. 


40
15
porcelain:

Jag har läst någonstans att foggern har en sensor som ska "se" att det är vatten ovanför den, eller något sånt, och att om den är smutsig så kan man få detta problem. Vet dock inte riktigt vart den här sensorn sitter, men prova att göra rent foggern?


343
119
Salig:

Jo, jag har också läst det, och jag har skrubbat hela foggern + lagt den i vinäger för att lösa upp ev. kalk som egentligen inte borde vara där :/ Men vad som förvirrar mig at att den inte strular hela tiden, utan bara ibland. Det är för mig ett mysterium.


343
119
Salig:
Lyfter upp denna tråd igen. 

Jag har haft fortsatta problem med min fogger sedan första inlägget, men tror att jag nu har hittat lösningen. Jag plockade upp den och diskade undersidan av sensorn med vinäger. Hittills verkar den fungera. Bara ett tips om någon också får detta konstiga problem i framtiden :)

Mvh

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild