Hur reser/flyttar man med en landsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Lillemorgorvy:
Hej! Jag är på väg att skaffa en ryss, är ganska ung och därför är mina framtidsplaner inte helt ritade ut än. Därför undrar jag, har någon erfarenhet av att resa eller flytta med en sköldpadda? Jag har velat ha en sköldpadda i flera år nu, men nu började jag fundera om jag ville studera utomlands. Undrar också om det är möjligt att hitta ett tillfälligt hem i sådana fall. Har någon tips? :)

300
269
Formula76:
Att flytta med den är ingen konstighet, bara ha den i en liten låda, och beroende på årstid hålla den i lagom temperatur.

Hur menar du med att resa med den? Resa runt i världen?
Det blir drygt både för dig och sköldpaddan. Speciellt om det är utanför EU. 

4
0
Lillemorgorvy:
Jag tänker mer på att resa och studera några år i ett annat land. Antagligen inom Europa.

300
269
Formula76:
Är det inom EU bör det inte vara några problem. 
Men det är inte optimalt för den om du ska åka fram och tillbaka med den. 

4
0
Lillemorgorvy:
Tusen tack! Undrar också, jag har hittat en sköldpadda på blocket som jag har fastnat för, men ägaren har inget bevis på att han är uppfödd i fångenskap. Då är det väl inte smart att köpa honom om jag skulle vilja flytta utomlands, eller hur?

6058
4631
Tropfrog:
Det är aldrig smart att köpa papperslösa djur. Speciellt inte citesklassade så det avråder jag ifrån oavsett om du skall resa eller inte. Artskyddsbrott är allvarliga grejor.

Mvh
Magnus 

4
0
Lillemorgorvy:
Är det klokare att då vänta med att skaffa en sköldpadda tills jag har bosatt mej?

6058
4631
Tropfrog:
Ja, utan bostad är det nog dumt att skaffa sköldpadda.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild