Första bygget halvklart! Tips behövs, kört fast!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Trende:

hejsan alla!

Terrarie info 185Lx75Dx80H

jag är ny på sidan och söker kunskap om vissa saker jag kommer behöva för mitt terrarie bygge (Skäggisar), jag är halvklar och ska nu börja med bakgrunden,har redan kommit en bra bit med frigoliten och fogskumen men är ej klar ännu

vad ja nu behöver veta är:

1.Vad för cement bör ja använda? vill ej ha för tjockt då de blir tungt att bära i slutändan, min plan är att göra de så tjockt att de inte kan ta sönder bakgrunden

2. har sett att många använder färger till bakgrunden, skulle gärna vilja veta vad för färg folk använder samt vart ja kan skaffa detta, färger ja tänker på: grått (vilket ja får av cementen) Svart och en naturfärgad Grön färg att lägga på, vad bör ja tänka på för val av färg?

3. har hört/läst att folk lackar sina bakgrunder, vrf gör man detta? och vilket är det bästa doft/giftfria som jag kan få tag på 

4. behöver få tag på skjutglass listor med och behöver veta vart man kan få tag på de, har kollat på många byggfirmor samt andra ställen som ska ha allt av varje

jag tror de var mina bekymmer jag lider av, är tacksam för all svar och tips!!

/Fredrik


276
118
Maqea:

När jag byggde mitt terra till vår skäggis så använde jag vattenlöslig badrumsfärg. Den tål fukt och får inte förgifta vatten som rinner över den och ut i avloppet.


1159
624
Temla:

Vanligt husfix går bra. Det är pulver som du blandar själv och du kan välja hur tjockt du vill ha. Du kan lägga två lager som du låter torka ordentligt mellan varje - ett tunt och ett tjockt. Tips.. sätt även cement på baksidan av bakgrunden om du tillverkar den utanför terrariet så den inte blir för framtung. 

Alt. till Maqueas förslag är vanlig vattenlöslig färg och några lager matt ofärgad vattenlöslig lack på det. Lackar gör man för att göra det fukttåligt. Strö på lite finkornig sand i sista lacklagret för att få bort ev. glans och göra det mindre halt. Det funkade iallafall bra i mitt skäggisterrarium.  

OBS.. jag är långt ifrån någon expert på bakgrundsbyggen utan berättar bara vad som fungerade för mig och vad jag läst från andra som byggt. =) 

I Video avdelningen på den här sajten så finns bra instruktioner om bakgrundsbyggen. 

 

Vilket stort härligt terrarium du bygger till dina skäggisar! 


26
1
SydpOlof:

Bruk är också ett alternativ.

www.Herperschoise.se dom har lister till skjutglas.

 


424
32
samthe0ne:

Jag har använt akrylfärg och en vattenbaserad lack. Det har fungerat utmärkt i mina byggen. Putsbruk fungerar alldeles utmärkt att lägga på frigolit. 


76
35
metallenin:

Bauhaus har billiga skjutglaslister i plast. Fungerar utmärkt.


3
0
Trende:

jag tackar för alla tips ja fått än av alla :) dom kommer va till stor nytta av val till projektet!

 

Temla: nej jag är ingen vidare byggare eller bakgrundexpert heller :) men de får bli som de blir, som mina vänner sagt de ska se hemmabyggt ut ;)

tillsätter ja grus under blandning eller jag strör ut de när ja målat på de?

 

jag ville gärna haft terrariet till 3-4meter/l och cirka 80högt, men då hade ja fått sova på terrariet då ja bor hemma hehe ;)

 

SydpOlof: kommer kolla in den sidan :) tackar för sidan!

 


238
14
Regnskog:

Vad heter skjutglaslisterna på den hemsidan?


293
354
Dynamitella:

Jag menar inte att säga att någon annans tips är annorlunda eller fel, eller upprepa mig. Men jag hade nog gjort såhär :) (steg 3 och 4 är nästan identiska och kan slås samman om du är lat).

1. Bygg bakgrunden i vad du önskar för material. Frigolit är billigare men smuligare att karva än fogskum (som är dyrare, kletigare och behöver härda).

2. Blanda husfix rinnigt. Färg är oväsentligt. Lägg terrariet med bakstycket nedåt och pensla på ett ordentligt lager. Låt torka.

3. Blanda husfix tjockare, som lättfil. Tillsätt eventuell mörk färg. Pensla på igen, denna gången tjockare. Låt torka.

4. Blanda husfix mellan lättfil och spackel. Tillsätt önskad färg (mörkare än tänkt). Forma och fixa som du vill på bakgrunden. Låt torka.

5. Måla med ljus färg på högre områden för att skapa ett snyggt djup. Låt den mörkare fixen agera som sprickor i sten eller djupare dalar, och den ljusa färgen vara bara på kullar. 

6. Lacka några lager med passande lack, och släng på sand på det sista lagret medans det är klibbigt. 

7. Vädra ut, inred passande och introducera djuren.


3
0
Trende:

Sislisko  kollar du på spalten till vänster där kategorierna finns så är de bara kolla på sista kategorin, där finner du listerna ^^

 

bakgrunden är klar och blev kanske som ja önskade i slutet, kanske lite våldsamt i höjden ner, men de löser ja senare med inredning ^^

husfix är ganska så svårt att få tag på där ja bor då ingen knappt har de i sina butiker här :S så att ja funderar än på vad ja ska ha, vill dock inte ha någon som gör att de blir så tungt att de kräver 3-5man för att bära de :) behöver endast lägga på lager så att inte ödlorna kommer riva sönder de när de klätra eller annat. tror man kan få till de utan att behöva lägga tunt/tjokt lager, gäller ju bara att man kommer åt på alla ställe som man behöver komma till

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild